اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 11 دي 1399
کد 4643

گسترش همکاری با اتاق اصناف در اولویت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است

هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در دیدار با ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران بر اهمیت اصناف به عنوان یکی از ارکان مهم مهارت آموزی در کشور تأکید کرد.
هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در دیدار با ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران بر اهمیت اصناف به عنوان یکی از ارکان مهم مهارت آموزی در کشور تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران، در خصوص راه کارهای گسترش همکاری دیدار و گفتگو کردند.
بنا براین گزارش، در این نشست که با موضوع ضرورت همکاری اتاق اصناف با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در قالب گسترش مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی و بازارسازی برای آموزشگاه‌های آزاد برگزار شد، هاشمی گفت: کثرت و تنوع مخاطبان اتاق اصناف و تنوع در ایجاد اشتغال ظرفیت بسیار خوبی برای مهارت آموزی محسوب می شود.
وی ادامه داد: اکنون جهان به این نیاز پی برده است که اگر قرار است افراد بر موضع فعال و معیشت درست و با ثبات قرار گیرند، شرط آن پیش بینی چالش های پیش رو و آموزش فن و مهارت است.
هاشمی تصریح کرد: اگر آینده و نیاز زمان را درست پیش بینی کرده باشیم خسارت ناشی از سرعت تکنولوژی و دگرگونی به مشاغل به حداقل می رسد که بدون تردید نقش مهارت در این زمینه بسیار مهم است.
معاون وزیر کار با اشاره به گستره وسیع اصناف در کشور، از (محله تا جامعه)، بیان کرد: ظرفیت اتاق اصناف در سطوح مختلف کشور محلی برای آموزش مهارت و کارگاه برای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور محسوب می شود که با تعامل دو دستگاه می توان حقوق شهروندی و حفظ بازار کار مشتری مدار را محقق ساخت.
وی با اشاره به سرمایه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: اجرای قوانین الزام به فراگیری مهارت، با همکاری اتاق اصناف می تواند مهارت را در میان اقشار جامعه از کاسبان، کارآموزان و صاحبان صنایع به گونه ای گسترش دهد که با ایجاد زنجیره ملی جایگاه رفیعی برای مهارت آموزی ایجاد کند.
هاشمی تصریح کرد: چنانچه به سطحی از آگاهی در نقش آفرینی خدمات با مهارت در جامعه دست یابیم، بدون شک به امنیت پایدار رسیده ایم.
در ادامه، معاون وزیر کار از زمینه های تخصصی همکاری اصناف با سازمان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور سخن گفت و افزود: در زمینه پژوهش، اتاق اصناف می تواند تعداد مشاغل و حرفه های خود را احصا کرده و با ارائه به حوزه پژوهش سازمان، آموزش های مطابق با استاندارهای جهانی را دریافت کرده و شغل ایجاد کند.
وی با تأکید بر اینکه به دنبال تمرکز زدایی در مهارت آموزی هستیم، ادامه داد: می توانیم برای اتاق اصناف، سنجش صلاحیت حرفه ای را در دو بخش آموزش و آزمون برای شاغلین فاقد مهارت در اصناف و  برگزاری آزمون ادواری برای افراد ماهر فاقد گواهینامه مهارت اجرا کنیم.
معاون وزیر گفت: اکثر افراد شاغل در اصناف ماهر بوده ولی فاقد مدرک مهارت هستند و سنجش نشده اند، بنا براین آزمون های ادواری سنجش مهارت فرصت مناسبی برای گروه استادکاران است تا سطح ارائه خدمات آنها از جنبه کیفی ارتقا یابد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از ظرفیت های آموزشگاه های آزاد سخن گفت و اظهار داشت: مدیریت آموزشگاه های آزاد می تواند پس از طی مراحل، به اتاق اصناف مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد در رسته های مختلف اصناف را اعطا کند تا اتاق اصناف بتواند از این طریق شرکای خود در صنف های مختلف را شناسایی کند.
هاشمی، همچنین بر برگزاری «مسابقات ملی مهارت در میان اصناف و مشاغل استادشاگردی» تأکید کرد و افزود: این مسابقات می تواند فرهنگ کار در مشاغل را گسترش داده و انگیزه ایجاد کند.
توسعه بازار در گرو توسعه خدمات کیفی است/ حیات مهارت در اعتماد مردم است
در ادامه، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت:  چندین استان کشور را پایلوت صنایعی مانند گردشگری قرار داده ایم و به ایجاد «مراکز تخصصی آموزشی و گردشگری» در این استان ها با همکاری اتاق اصناف و بهره گیری از ظرفیت آموزشگاه های آزاد میاندیشیم تا دامنه اقتصاد را در سطح کلان گسترش دهیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به ایجاد موقعیت های شغلی برای زنان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بازار کار بیشتر مردانه است و ایجاد موقعیت های شغلی برای زنان یک ضرورت است.
وی افزود: اتاق اصناف می تواند در این زمینه تسهیل گری کند و با فراخوان، حرفه های مختص به زنان را شناسایی کرده  و با معرفی آنان و مهارت آموزی به این گروه مخاطب، با همکاری دو دستگاه فرصت برابر برای زنان  در اشتغال فراهم شود.
هاشمی پیشنهاد کرد: با توجه به کمبود نیروی ماهر در کشور، پس از سنجش صلاحیت حرفه ای افراد، اتاق اصناف شبکه ای ملی در سطح کشور با عنوان خدمات الکترونیک به مشتریان را راه اندازی کند تا با ثبت اسامی متخصصان ماهر در هر رشته در صنوف در مردم حس امنیت و اعتماد را ایجاد کند.
وی همچنین گفت: با ایجاد مراکز تخصصی نوین کسب و کار به دنبال تبدیل مشاغل غیررسمی از قبیل دستفروشی یا کولبری به مشاغل رسمی هستیم که در این کار نقش اتاق اصناف بسیار مهم است.
سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران:
ثبات شغل افراد در گرو آموزش مهارت های چندگانه است
در ادامه سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران، با تأکید بر ارتقای کیفیت منابع آموزش مهارت در اصناف گفت: به همکاری با سازمان های متولی آموزش و مهارت معتقدیم و در این زمینه رتبه بندی اصناف از لحاظ سطح مهارت ضروری است.
وی گفت: باید به آموزش استاد شاگردی نگاهی اقتصادی داشت و ارائه گواهینامه تخصصی مهارت به این صنف با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور پیگیری شود.
رئیس اتاق اصناف ادامه داد: روسای اتحادیه ها باید توجیه شوند که اعضای هر صنف باید گواهینامه مهارت را کسب کرده باشد.
وی خواستار اتخاذ تصمیمی از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برای آموزش «مهارت های نرم» به اصناف شد و بیان کرد: به عنوان مثال مکانیک یا برق کاری که به مشتریان خدمات ارائه می دهد بهداشت محیط کار و اخلاق حرفه ای را به خوبی فرا نگرفته اند و در این حوزه نیاز به آموزش و در کنار آن مهارت آشنایی مشتری با حقوق خود به خوبی احساس می شود.
ممبینی از ایجاد معاونت آموزش در اتاق اصناف در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: آماده ایم در حوزه های مورد نیاز بازار، مثل تعمیرات و خدمات پس از فروش از ظرفیت های ویژه مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای  استفاده کنیم.
وی همچنین از ایجاد نظام شناسه کار الکترونیکی ثبت مشخصات افراد دارای گواهینامه مهارت به عنوان پایلوت در استان خوزستان، (شهر اهواز) خبر داد.
ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این نشست ضمن اعلام آمادگی معاونت پژوهش در حوزه تدوین استانداردهای آموزشی مورد نیاز اتاق اصناف گفت: آماده توسعه همکاری با اتاق اصناف مطابق با نیازهای بازار کار هستیم.
مسلمی ادامه داد: به زودی بانک اطلاعاتی اصناف برای آزمون گران عملی رونمایی می شود.
وی گفت: اصناف می توانند در مسابقات آزاد مهارت بدون محدودیت سنی شرکت کنند.
یعقوب نماینده،مدیر کل دفتر آموزشگاه های آزاد و مشارکت های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نشست با اتاق اصناف ایران بر نیاز اصناف به مهارت،  مشتری مداری و رعایت اخلاق حرفه ای و  ارتقای آن تأکید کرد.
وی با اشاره به اینکه اصناف به «مهارت» نیاز دارند نه «مدرک» بیان کرد: فعالیت مراکز آموزشی اتاق اصناف باید افزایش یابد.
علیرضا طاهرپور، مدیر کل نظارت، بهسازی و هدایت شغلی، همکاری صنوف در مهارت آموزی در قالب آموزش دوگانه (آموزش در محیط کار واقعی) و مشارکت صنوف به شیوه هر کارگاه یک صنف تأکید کرد.
حمیدرضا ثابت نژاد، مشاور رئیس و دبیر شورای تحول سازمان نیز بر استفاده از تجربه های موفق کشورهایی مانند آلمان در آموزش اصناف تأکید کرد.
در پایان مقرر شد کارگروه مشترک دو  دستگاه برای پیگیری، بازنگری در تفاهم نامه ها و عملیاتی کردن تصمیمات اتخاذ شده تشکیل شود.