اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 28 بهمن 1399
کد 4705

در بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی از کارگاه طلا و جواهر سازی مرکز آموزش لاله تبریز عنوان شد:

تربیت نیروی کار ماهر ضمن بهره وری و تولید ارزش افزوده می تواند زمینه های اشتغال مستمر را فراهم نماید

دکتر علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با حضور در محل مرکز آموزش فنی و حرفه ای 15 ( لاله) تبریز ضمن بازدید از کارگاههای آموزشی طلا و جواهر سازی و تئاتر، با مدیران، مربیان و کارآموزان دیدار و گفتگو کرد.
دکتر علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با حضور در محل مرکز آموزش فنی و حرفه ای 15 ( لاله) تبریز ضمن بازدید از کارگاههای آموزشی طلا و جواهر سازی و تئاتر، با مدیران، مربیان و کارآموزان دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از فعالیتهای مهارتی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در طول سنوات گذشته و با اشاره به نقش بی بدیل آموزش های فنی و حرفه ای در تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز جامعه گفت: برای داشتن اقتصاد خوب در هر جامعه ای در حوزه های صنعت، کشاورزی و خدمات حضور و نقش نیروی انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است و چنانچه نیروی انسانی ماهر نباشد می تواند عواقب جبران ناپذیری را در تولید خدمات و محصولات بر جای بگذارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: برای افزایش کیفیت و راندمان تولیدات به نیروی کار ماهر نیاز داریم تا ضمن تولید محصولات با کیفیت، بازار فروش خوبی نیز از این طریق به دست آوریم.
دکتر جهانگیری خاطر نشان کرد: وجود نیروی کار ماهر آموزش دیده می تواند ضمن ایجاد ارزش افزوده، زمینه های تولید بیشتر و اشتغال مستمر را فراهم نماید ولی متاسفانه نیروی انسانی دارای مهارت کافی مورد نیاز بازار صنعت کم است.
وی در ادامه افزود: با توجه به سرعت و رشد تغییرات  اقتصادی در جهان که کشور ما نیز مستثنی از این مقوله نیست، نیاز به آموزش مهارت های جدید در حوزه های مختلف است تا از این طریق بر میزان اثربخشی و بهره وری تولید که منجر به شکوفایی در اقتصاد می شود، افزود.
رئیس شورای مهارت استان خاطر نشان ساخت: با توجه به فعالیت شورای مهارت استان در حوزه مهارت آموزی افزود: این شورا با حضور دستگاههای ذیربط توانسته است طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و جلساتی که برگزار شده، مهارت آموزی به عنوان موضوعی مهم بحث و تبادل نظر می شود و با توجه به همه گیری بیماری کرونا و محدودیت برگزاری جلسات، پیگیر امور این شورا هستیم.
رضا اختیار وکالتی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی نیز در این دیدار ضمن تقدیر از حمایت های معاون محترم هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی که مسئولیت ریاست شورای مهارت استان را نیز برعهده دارند، در امر هماهنگی آموزش های فنی و حرفه ای در بین دستگاههای اجرایی استان گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی با وجود کارگاههای مختلف مهارتی آماده ارائه دوره های مختلف و متنوع آموزشی را در حوزه های مهارتی برای عموم علاقمندان دارد.
  وی در ادامه افزود: مطمئن ترین راه برای رسیدن  به یک کسب و کار موفق و بهره مندی از آموزش های مهارتی برای علاقمندان و جویندگان مهارت، مراکز آموزش فنی و حرفه ای در سطح استان آذربایجان شرقی می باشد.
وکالتی، از اعتماد صاحبان صنایع  استان به آموزشهای مهارتی ابراز امیدواری کرد و افزود: در طول سنوات گذشته با همفکری و ایجاد ارتباط دو سویه بین آموزش فنی و حرفه ای استان و صاحبان صنایع با صراحت می توان گفت که مهارت آموزی کارگران نقشی موثر و بسیار مهم در چرخه تولید و افزایش بهره وری و کارایی صنایع ایفا می نماید.
منوچهر اکبرزاده، کارآفرین و مسئول کارگاه مرکز آموزش فنی و حرفه ای 15 تبریز نیز ضمن ابراز خرسندی از فعالیت در حوزه های مهارتی منجر به کارآفرینی گفت: با توجه به نیاز بازارکار به جوانان مهارت محور و ساعی، اکثر مهارت آموزانی که وارد این حرفه می شوند؛ آینده ای برای خود ترسیم کرده اند که ما نیز در خصوص مسائل اقتصادی، بازاریابی و روابط عمومی، آموزش رفتارهای خرید و فروش و زمینه های اشتغالزایی این رشته را برای مهارت آموزان هموار می کنیم.
وی افزود: طراحی جواهر مجزا از رشته طلا و جواهر سازی است و کارآموزان می توانند ضمن آموزش مبانی این رشته به صورت تخصصی دوره های مورد نیاز این رشته را بر مبنای استاندارد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور فرا بگیرند.
وی افزود: در کارگاه آموزشی طلا و جواهر سازی مرکز صفر تا صد این رشته به هنرجویان و مهارت آموزان ارائه می گردد و بر این اساس 50 درصد کارآموزان پس از پایان دوره، وارد بازارکار می شوند.
وی در این خصوص خاطر نشان کرد: کارآموزان در ابتدای ثبت نام ضمن انجام مصاحبه و مشاوره شغلی، جایگاه و آینده مهارت آموزی این رشته که بالای 13 رشته است اعم از؛ تعمیرات، طراحی، جواهر سازی و ... و شناخت انواع بازارهای داخلی و خارجی به آنان ارائه می شود تا با انگیزه و امید بیشتری آموزشها را فرا بگیرند.
کارآفرین حوزه طلا و جواهرسازی در ادامه اظهار داشت: در راستای ایجاد اشتغال و درآمدزایی و حصول نتیجه از آموزشهای فرا گرفته، ضمن پیگیری مسیر اشتغال هنرجویان، چنانچه نیاز به دریافت تسهیلات داشته باشند همکاری و مساعدت های لازم از طریق معرفی به مراجع ذیربط انجام می پذیرد.
دکتر منوچهر اکبرزاده، مسئول کارگاه طلا و جواهر سازی مرکز آموزش فنی و حرفه ای لاله تبریز تصریح نمود: اشتغالزایی و تولید، مهمترین هدف و رویکرد من در حوزه مهارت آموزی و مهارت افزایی است و معتقد هستم که در این راستا، کارگاههای کوچک باید به کارگاههای بزرگ تبدیل شوند و در این صورت است که حمایت از بخش خصوصی منجر به رونق اقتصادی خواهد شد.
شایان ذکر است سرکار خانم نیک تاج، مربی کارگاه طلا و جواهر سازی نیز توضیحات لازم را در خصوص نحوه آموزش استاندارد مهارت این رشته ارائه نمود.