اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 17 اسفند 1399
کد 4746

گزارش سومین نشست وبیناری مجامع سه گانه پارلمان ملی مربیان و کارشناسان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

با حضور علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، حسین فیروزی، معاون توسعه مدیریت و منابع، ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت و با حضور نمایندگان مجامع سه گانه پارلمان ملی مربیان و کارشناسان، سومین نشست وبیناری این مجمع امروز 12 اسفند ماه سال جاری در ستاد سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و  حرفه ای کشور، در وبینار مذکور اعضاء حاضر و همچنین شرکت کنندگان به ارائه نقطه نظرات خود به شرح زیر پرداختند:
در این نشست هاشمی ضمن ابراز خشنودی از عملکرد خوب پارلمان از بدو تأسیس تا کنون،گفت: معدن اصلی ثروت، فکر و اندیشه آدمی است که می توان با روی آوردن به آن هر تحریم و ممنوعیتی را از میان برداشت.
معاون وزیر کار بیان کرد: وقتی از مهارت سخن می گوییم، دو بخش مهارت سخت و نرم را مد نظر داریم که مهارت سخت همان قابلیت فنی، شغل، حرفه و قبول نقش در مسیر تولید است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: اما مهم تر از آن «مهارت نرم» است که همانا تراوش فکر و روی آوردن به اندیشه آدمی است و می تواند زمینه رویش را فراهم کند.
وی افزود: مهارت نرم محصول رویش پارلمان کارشناسان و مربیان است، زیرا در بازار رقابتی و در ایجاد موقعیت های فرصت زا برای جامعه و کرامت برای انسان نقش اساسی ایفا می کند.
معاون وزیر بیان کرد: اساس کار و نگاه کلان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «مهارت گفتگو» است در قالب مهارت نرم است.
هاشمی ادامه داد: توسعه ارتباط با شرکای اجتماعی، 14 هزار نیروی انسانی سازمان، ارتباط با لایه های مختلف مدیریتی، تعمق و پژوهش در حوزه تصمیم گیری ها برای وضع قوانین و نقش آفرینی با تکیه بر خلاقیت انسان، ضمن قبول تکثر آرا می تواند پل محکمی برای برقراری ارتباط باشد.
وی گفت: منکر وجود موانع و چالش ها در جامعه نیستم، اما بر این اعتقادیم که از همین فرصت نیز باید برای به حداقل رساندن عوارض در شرایط بحرانی، فرصتی ساخت تا علی رغم شرایط نامساعد، کشتی را به ساحل مقصود رساند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: اکنون موفق شده ایم ارتباط موثر با گروه های جریان ساز برای ارزش زایی و محتوا بخشیدن به مهارت در جامعه شکل دهیم که این جریان سازی می تواند با کمک پارلمان ملی مربیان و کارشناسان مستمر شود.
وی خطاب به اعضای پارلمان گفت: هر تغییری با مقاومت روبرو است و هزینه دارد، اما پارلمان باید با عزمی راسخ ضامن منافع سازمانی باشد تا با نگاه نو به نیازهای جامعه برای مهارت آموزی پاسخ دهیم.
ترویج مهارت اولویت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است
معاون وزیر کار در همین راستا اظهار داشت: ترویج مهارت، نمایان ساختن قابلیت انسان و فرهنگ سازی در جامعه بر این مهم که صرف مدرک نمی توان ارزش زایی کرد، در هر مجمع و محفلی وظیفه تک تک کارکنان سازمان است و هریک از ما باید این مهم را در نگاه خود بپرورانیم.
وی ادامه داد: این جریان سازی می تواند حرکتی بزرگ، پیوسته و منسجم را شکل دهد و تثبیت اشتغال را به دنبال داشته باشد.
معاون وزیر تصریح کرد: برای تحقق مهارت آموزی و اختصاص نیمی از ظرفیت های آموزشی کشور به مهارت در کنار وزارت آموزش و پرورش ایستاده ایم و با اخلاص به وظایف خود عمل می کنیم.
هاشمی گفت: به این مهم باور داریم که هر واحد تولیدی، صنفی، مرکز صنعتی و بنگاه اقتصادی یک مرکز مهارت آموزی برای ما است و صرفا باید تعامل گران خوبی باشیم تا آنان نیز از سرمایه خود برای تربیت مربیان ماهر هزینه کنند.
وی گفت: کشور را باید از نگاه جزیره ای به مقوله مهارت خارج کرد و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را به سازمانی چابک، فنی و علمی با پایه عملیاتی قوی و برنامه ریزی صحیح مبدل کرد تا بتوانیم حکومت را با خود همراه سازیم تا بودجه لازم و مکفی به مهارت اختصاص یابد.
هاشمی در همین رابطه گفت: از همه کارکنان به ویژه اعضای پارلمان نگاه نو و شناخت عرضه و تقاضای بازار برای گسترش بیشتر مهارت آموزی را انتظار دارم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور همچنین اعلام کرد: بیش از نیمی آموزش های مهارتی در سال 99 با وجود کرونا تقاضا محور بوده است.
در ادامه این نشست هاشمی، به چند نکته از جمله  نشست بعدی پارلمان مربیان و کارشناسان با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شناسایی همکاران آماده پذیرش نقش از طریق پارلمان و معرفی آنان، شور و مشورت با پارلمان و کمیته های تخصصی آن در تصمیم سازی های سازمان، حفظ رابطه تنگاتنگ اعضا با کمیته های تخصصی و معاونین سازمان، حمایت مدیران کل استان ها از پارلمان کارشناسان و مربیان و حضور الزامی نماینده پارلمان در شورای اداری سفرهای استانی اشاره کرد
در ادامه گزارش، ناهید مسلمی، معاون پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سومین نشست وبیناری مجامع سه گانه پارلمان ملی مربیان و کارشناسان از اعضای مجمع خواست تا با تجمیع نگاه ها و جریان ها مهارت را به اولویت اول تبدیل کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ناهید مسلمی گفت: امروزه مهارت اولویت کاری نخست  بسیاری از کشورها است و پارلمان ملی مربیان و کارشناسان، می تواند با کار کارشناسی و تجمیع نگاها، مهارت را به اولویت نخست کشور تبدیل کند.
مسلمی گفت: یکی از وظایف پارلمان ملی مربیان و کارشناسان تصمیم سازی، برای توسعه مهارت است
وی گفت: در عصر حاضر فرانوگرایی و پست مدرنیسم برآموزش های مهارتی تاثیر ویژه داشته است که می توان به  تاثیراتی از قبیل: تنوع در رشته های آموزشی،  تنوع در استانداردهای مهارت، توجه به برابری و تفاوت های فردی در ویژگی های کارآموزان اشاره کرد.
معاون پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه گفت: یکی از مهمترین چالش هایی که در حوزه مهارتی با آن روبرو هستیم جابجایی ارزش ها در جامعه و تمرکز نگاه ها  برمسیر دانشگاهی و  مدرک گرایی حاکم برجامعه است، مدرک گرایی به شدت در تفکر و فرهنگ مهارت کشور ریشه دوانده و با وجود حرکت مهارت از سطوح دوم و سوم  به چهارم و پنجم، مدرک گرایی در جامعه کم رنگ نشده است.
مسلمی عنوان کرد: اصل اساسی آموزش های مهارتی یادگیری برای یادگیری است  و باید نحوه یادگیری را در آموزش های مهارتی تقویت کنیم.
وی با استقبال از حضور اعضای کمیسیون پژوهش پارلمان ملی مربیان و کارشناسان در شوراهای پژوهشی استان ها گفت: نیاز داریم پارلمان، نگاهی خاص و تخصصی به حوزه پژوهش داشته باشد و زمینه را برای پاسخ به پرسش های بنیادین حوزه پژوهش فراهم کند.
معاون پژوهشی سازمان در پایان گفت:در حوزه های استاندارد آموزشی، مسابقات ملی مهارت، منابع درسی  و سنجش مهارت از همکاری اعضای پارلمان ملی مربیان و کارشناسان کشوری برای اتخاذ تصمیمات درست و کارشناسی استقبال می کنیم.
در ابتدای این جلسه احسان ایزدی، رئیس پارلمان ملی مربیان و کارشناسان سازمان ضمن تشکر از ایده سازمان برای تشکیل پارلمان مربیان و کارشناسان کشور، گفت: امروز پارلمان به دستگاهی ساختارمند و منسجم تبدیل شده است که با تغییر افراد از بین نخواهد رفت.
ایزدی همچنین گفت: انتظار داریم چرخه های تولید فکر از سطح شهرستان ها و استان ها تا سطح ملی بر اساس شناسایی مساله ها همراه با خردورزی و احصای راهکارهای اثربخش مبتنی بر وحدتی ناگسستنی تحت تسهیل گری های مدیران کل محترم صفی و ستادی در دستور کار مجامع سه گانه و ارکان پارلمان قرار گیرد.
وی ادامه داد: هیات رئیسه تسهیل گر و پیگیر مطالبات همکاران است و در نهایت امانت داری هر چه را در مجامع و کمیسیون های تخصصی به اجماع برساند، در دستور کار قرار خواهد داد.
ایشان نسبت به کوچک شدن سفره معیشت کارکنان هشدار داد و افزود که در وزارت متبوع باید ایجاد فاصله طبقاتی بین همکاران در سازمانهای هم عرض زیر مجموعه وزارت و شبوع این بی عدالتی محرز برچیده شود چون بی عدالتی ریشه در کم رنگ شدن انگیزه های سازمانی خواهد زد.
‌در ادامه رزیتا فرمانبر، دبیر پارلمان ملی مربیان و کارشناسان دیدگاه های خود را در خصوص عملکرد پارلمان بیان کرد و گفت: تشکیل 8 کمیسیون تخصصی در پارلمان، برگزاری 15 جلسه کارشناسی به صورت مجازی با 60 مصوبه، دیدار با معاون اول و معاون پارلمانی ریاست جمهوری، تهیه بانک اطلاعاتی از اعضای پارلمان، پیگیری طرح رتبه بندی مربیان در کمیسیون آموزشی پارلمان، پیگیری راه اندازی سامانه مکاتبات پارلمان و… را از اقدامات پارلمان از ابتدای تشکیل تا کنون بوده است.
سپس مریم فریور، رئیس کمیسیون پژوهش، طرح و برنامه پارلمان، به صورت وبینار دیدگاه های خود را مطرح کرد و گفت: جلسات کمیسیون در این مدت  به صورت مجازی برگزار شده است و از بررسی شیوه نامه پژوهشی، بررسی اولویت های پژوهش،  طرح تبیین جایگاه آموزش فنی و حرفه ای در برنامه چهارم به عنوان فعالیت های انجام شده کمیسیون در این مدت نام برد.
پس از آن مرضیه رمضان زاده، رئیس کمیسیون توسعه منابع انسانی، رفاهیات و امور حقوقی پارلمان مربیان و کارشناسان سخن گفت و افزود: در این مدت جلسات متعددی به منظور پیگیری امورات مربوط به منابع انسانی و رفاه در کمیسیون برگزار شده است. وی همچنین کفت: کمیسیون پیشنهاد شیوه نامه انتصاب مدیران پایه و میانی به هیات رئیسه پارلمان ارسال شده است.
رمضان زاده همچنین از تقسیم کار و پیگیری امورات پرسنل سازمان در قالب تعهدات ابلاغی و درخواست همکاران خبر داد.
در ادامه،  سید قاسم موسوی، رئیس کمیسیون آموزش و ترویج فرهنگ مهارت پارلمان نظرات خود را ارائه کرد و گفت: جلسات متعددی در کمیسیون برگزار شده است  که تعداد زیادی از این جلسات به آسیب شناسی طرح رتبه بندی مربیان اختصاص یافته است.
در ادامه این وبینار، علی فروزش، مدیرکل برنامه، بودجه و نوسازی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: در سال 1399 و سال های بعد قرار است بر اساس بند الف ماده 5 برنامه ششم چرخه نظام بهره وری مساله محور را به منظور استفاده از توان و ظرفیت کارشناسی موجود در سازمان اجرا کنیم.
فروزش ادامه داد: بر همین اساس پنل های خبرگی در استان ها تشکیل شده است و اساس کار، شناسایی و دسته بندی مشکلات از کوچک به بزرگ و تلاش برای رفع آنها است.
وی در پایان صحبت هایش به مدیران استانی پیشنهاد داد اعضای پارلمان مربیان و کارشناسان جز پنل های خبرگی در استان قرار گیرند.
در ادامه پریسا علیمردانی، ناظر معین کمیسیون فناوری اطلاعات، به ارائه گزارش عملکرد کمیسیون پرداخت و گفت: باید اعتراف کنیم یک سال فرصت کمی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف نیست. وی گفت: سامانه پورتال آموزشی سازمان یکی از کارهای زیربنایی در سال های اخیر بوده اما لزوم بازاصلاح آن غیر قابل انکار است.
سپس بهرامی، مدیرکل محترم فناوری اطلاعات سازمان، به عنوان آخرین سخنران این وبینار  نظراتش را بیان کرد.
وی گفت: عموماً عمر سامانه ها 6 سال است اما 10 سال از راه اندازی پورتال سازمان می گذرد و این نیاز به بازنگری در خدمات الکترونیک پورتال ایجاد کرده است که خوشبختانه با حمایت بخش های مختلف سازمان و ادارات استانی بخش مهمی از آن در سال آینده انجام خواهد شد.