اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 24 اسفند 1399
کد 4750

علی اوسط هاشمی:

اساس کار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر جامعه محوری و انعطاف پذیری است

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در جلسه تحول حوزه آموزش و پژوهش، گفت: اساس کار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر جامعه محوری و انعطاف پذیری است.
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در جلسه تحول حوزه آموزش و پژوهش، گفت: اساس کار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر جامعه محوری و انعطاف پذیری است.
به گزارش روابط عمومی ادراه کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی به نفل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، جلسه تحول حوزه آموزش و پژوهش سازمان با حضور هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان، ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت، علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش و مدیران و کارشناسان حوزه آموزش و پژوهش سازمان، 16 اسفند ماه برگزار شد.
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این جلسه گفت: ترویج و راهبری مهارت در جامعه  با تکیه بر استانداردها، سنجش گواهینامه و صلاحیت حرفه ای از وظایف اصلی سازمان است.
بنابراین گزارش، هاشمی با تأکید بر جامعه محوری و انعطاف پذیری آموزش های مهارتی گفت: امروزه، تغییرات در حوزه تکنولوژی به قدری سریع است که سال 2025 را سال جابجایی نقش انسان و ربات ها پیش بینی کرده اند و ما نیز برای پیشگیری از ریزش شغل در حوزه دیجیتال نیاز به برنامه ریزی و انعطاف با اقتضای زمان داریم.
وی ادامه داد: تغییر، امری اجتناب ناپذیر است و مدیران هوشمندی می طلبد که چالش ها و تهدیدها را رصد کرده و فرصت سازی کنند.
معاون وزیر ادامه داد: کرونا به ما نشان داد که گسترش بسترهای آموزش مجازی باید فراهم شود و دو بال سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این راه آموزش و پژوهش است که باید محتوای آموزش مجازی آن متناسب با زمان و تقاضای مردم تولید شود.
هاشمی  با اشاره به توسعه سهم آموزش های مهارتی در آموزش و پرورش به 50 درصد و درآموزش عالی به30 درصد در برنامه ششم توسعه کشور گفت: باید با نوزایی، نگاه جامعه را به مهارت معطوف کرد تا شاهد تحقق «هرمعلم یک مهارت» و «هر دانش آموز یک مهارت» باشیم.
هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: اساس کار، نگاه برنامه ای بلند مدت برای آینده است تا با جهت گیری درست از تغییرات جامعه جهانی فاصله نگیریم و در در عین حال با بودن در مسیر مهارت، همه کارکنان خود را هم با پوشش دادن در زیر مجموعه آموزش، به مهارت مجهز کنیم.
استانداردهای آموزشی، پایه و ضامن اصالت سازمان است
هاشمی در ادامه اظهار داشت: استاندارهای نوین باید با رجوع به بازار کار و نیازهای روز توسعه  یابد به طوری که اثر خود را نمایان ساخته و درآمدزایی به دنبال داشته باشد.
وی افزود: ایجاد بانک اطلاعاتی استادکاران و مربیان برای ایجاد یک جامعه مهارت محور، یک رویکرد کلان محسوب می شود، و ایجاد 1400 مرکز جوار کارگاهی و صنعت نیز در همین راستا و برای شناخت مربیان و استادکاران است که باید ماندگار و تعهدزا باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه این نشست، بر فعال ساختن «دبیرخانه شورای مهارت» در استان ها، توسعه همکاری با شرکای اجتماعی، صیانت از اعتبار مهارت و کیفیت آموزش درآموزشگاه های بخش خصوصی و به کارگیری نیروهایی برای نظارت بر این امر تأکید کرد.
همچنین تغییر ساختار پورتال سازمان به گونه ای که رابطه آموزش و سنجش و محتوای آموزشی الکترونیکی در آن پیش بینی شده باشد از دیگر تأکیدات معاون وزیر کار بود.
هاشمی همچنین بر ارائه نقش تسهیل گری برای آموزشگاه های آزاد با استفاده از ظرفیت ملی سازمان و طرح آمایش آموزشگاه ها، صلاحیت راهبری و هدایت مهارت در بُعد ملی،  «طرح ملی سنجش مهارت» با ایجاد «مراکز تخصصی مهارت» در استان ها و گسترش آموزش های دوگانه برای تقویت شیوه آموزش استاد- شاگردی تأکید کرد.
وی در خاتمه خطاب به همکاران گفت: اعتبار مهارت، اعتبار انسانیت است و در همین راستا گفتگوی درون تشکیلاتی سازمان باید گسترش یابد.
ناهید مسلمی: اعتبار سنجی استانداردهای مهارتی با مشارکت صاحبان مشاغل انجام می شود
در ادامه ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با مهم شمردن توجه به بازار کار در تدوین استانداردهای آموزشی گفت: در تدوین استانداردها، رویکرد ما حرفه است و شناسایی و تحلیل مشاغل مورد توجه قرار می گیرد که در وضعیت جدید، اعتبارسنجی استانداردها با مشارکت صاحبان مشاغل انجام می شود.
مسلمی تأکید کرد: در حوزه استاندارد در نظام جامع، استاندارد حرفه و شایستگی دارای اهمیت است.
وی افزود: الزام نظام جامع برای ارزشیابی، ما را مجاب می کند تا تغییرات در حوزه استانداردها را ایجاد کنیم.
معاون پژوهش، برنامه ریزی وسنجش سازمان ادامه داد: در حوزه تغییرات اقلیمی بحث « سبز سازی آموزش های مهارتی» مطرح است و مهاجرت هایی که به دلایل تغییرات اقلیمی در جهان ظهور می کند تهدیدهایی را ایجاد کرده است.
مسلمی در پایان، ضمن اعلام اینکه در سال آینده تدوین استاندارد به صورت غیر متمرکز خواهد بود گفت: آینده سازمان وابسته به استانداردهایی است که امروز تدوین می شود.
علیرضا حاتم زاده: اجرای آموزش های مبتنی بر شایستگی ها از اولویت های سال آتی است
پس از آن، علیرضا حاتم زاده معاون آموزش سازمان، ضمن اشاره به انعقاد تفاهمنامه های مهم در سال 1399 گفت: راهبری تفاهمنامه ها از اولویت برنامه های حوزه آموزش است و بذری را که در سال 1399 کاشته ایم در سال 1400 درو می کنیم.
حاتم زاده ادامه داد: اجرایی سازی آموزش های مبتنی بر شایستگی از برنامه های دارای اولویت در سال آتی است، زیرا  کاری ضروری  است و نیاز به برنامه ریزی دارد.
معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: تدوین استانداردهای جدید به انعطاف پذیری آموزش های مهارتی می انجامد.
وی افزود: اساس آموزش های مهارتی، مشارکت محوری است و در تدوین استاندارد بهتر است نیازهای صاحبان مشاغل مورد توجه قرار گیرند.
حاتم زاده در ادامه ضمن اشاره به ضرورت تشکیل شوراهای مهارت استانی گفت: مبنا بر این است که هر گونه توسعه و برنامه استانی باید ابتدا در شورای مهارت استان ها مورد تأیید قرار گیرد.
در این نشست، در ادامه مدیران و کارشناسان دو حوزه آموزش و پژوهش  سازمان به بیان نظرات، دیدگاه ها و چالش ها پرداختند.