اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 23 فروردين 1400
کد 4795

تدوین استانداردهای مهارتی بر اساس روش‌های روز دنیا

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین ۲ هزار استاندارد جدید مهارتی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در سال گذشته برای مشاغل و ارزیابی آنها نسبت به ۴۵٠٠ استاندارد در کل ایام گذشته خبر داد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین ۲ هزار استاندارد جدید مهارتی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در سال گذشته برای مشاغل و ارزیابی آنها نسبت به ۴۵٠٠ استاندارد در کل ایام گذشته خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نقل از آتیه آنلاین، شریعتمداری حرکت سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور در راستای تدوین استانداردهای آموزشی در سال ۱۳۹۹ را اقدامی سترگ در مسیر توجه به آموزش مهارت، همپای تحولات دنیای کار دانست.
تدوین استانداردهای آموزشی بر اساس آخرین متدهای بین المللی
اصغر فیضی، مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در گفتگو با آتیه آنلاین  در راستای این اقدام سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در سال گذشته گفت: تدوین استانداردهای آموزش مهارتی با استفاده از روش های پویا و سازگار با نیاز بازار کار و همسو با روش ها و آخرین متدهای جهانی و بین المللی صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی تحت نظارت معاونت پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور طی یک برنامه ریزی منسجم یکساله در سال ۱۳۹۹ با استفاده از ظرفیت‌های درون‌سازمانی اعم ازکارشناسان برنامه‌ریزی درسی دفتر و ادارات کل آموزش فنی وحرفه ای استان‌ها و ظرفیت‌های برون‌سازمانی شامل خبرگان بازارکار، اتحادیه ها، صنوف، مراکز علمی و پژوهشی و مربیان و با رویکرد شایستگی محور نسبت به تشکیل کارگروه‌های  تدوین اسناد حرفه اقدام و استانداردهای شایستگی و ارزشیابی را تدوین کرده است.
مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای موضوعات اصلی و ساز و کارهای مورد استفاده در تدوین این استانداردها را به شرح زیر دانست :
- قانون نظام جامع آموزش وتربیت  فنی، حرفه ای و مهارتی
-  استفاده از تکنیک های جهانی و بروزنیاز سنجی و تجزیه و تحلیل حرفه و شغل (DACUM-دیکوم)
- استفاده از تکنیک های  جهانی و بروز برنامه ریزی درسی مبتنی بر الگوی CBT(Competency based training) - آموزش بر مبنای شایستگی
- مبنا قراردادن کد حرفه‌های منتخب از سند بین المللی طبقه بندی مشاغل و حرف ایسکو  ۲۰۰۸
- جلب مشارکت و همکاری خبرگان حرفه ای، صاحبان صنعت از جمله شرکت ها و موسسات بخش خصوصی، اتحادیه ها، صنوف و مجامع صنفی و مراکز علمی و پژوهشی در هر حوزه کاری مرتبط با هر حرفه.
فیضی در ادامه تصریح کرد: در این سند پس از طراحی نقشه راه آموزش حرف و مشاغل‌ ضمن شناسایی مشاغل با توجه به بازارکار و اسناد بین المللی ایسکو (ISCO) و ایسکد (ISCED)، مشاغل تحلیل شده و شایستگی های مورد نیاز تعیین شده و سطح بندی شایستگی‌ها صورت می پذیرد.
وی افزود: رویکرد تدوین استانداردهای آموزش مهارت تاکنون رویکرد شغلی بوده است و به دلیل عدم پاسخگویی این رویکرد به نیازهای بازار کار، از رویکرد تدوین سند حرفه و رویکرد شایستگی استفاده شده و عناصر شایستگی تدوین و معیارهای عملکرد تعیین می‌شوند.
این سند بر اساس سطوح صلاحیت حرفه ای قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی طراحی و زمینه استقرار این نظام را فراهم می‌سازد.