اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 3 خرداد 1400
کد 4832

رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور؛

مدرک گرایی محض از عوامل بیکاری در جامعه است

علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور، در گفت‌وگو با حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای تبدیل شدن مهارت به گفتمان باید در جامعه و سطح توده کاری فرهنگی و اجتماعی صورت بگیرد و مدرک گرایی محض را در جامعه از بین ببریم.
علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور، در گفت‌وگو با حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای تبدیل شدن مهارت به گفتمان باید در جامعه و سطح توده کاری فرهنگی و اجتماعی صورت بگیرد و مدرک گرایی محض را در جامعه از بین ببریم.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این گفتگو، رئیس سازمان بیان کرد: دامنه آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بسیار فراگیر و متنوع و متناسب با نیاز بازار و اقشار و گروه‌های مختلف است و هیچ محدودیتی چه از نظر سنی و چه جنسیتی برای افراد جامعه قائل نمی‌شود.
وی تصریح کرد؛ ما با ایجاد مراکز مشاوره شغلی و مهارتی تحت عنوان ( تی ام سی ) در نزدیکی دانشگاه‌ها نقش خود را ایفا می‌کنیم، تا به امروز در بیش از ۲۰۰ دانشگاه کشور این مراکز تاسیس شده است و خوشبختانه این مراکز در تعامل و همکاری با دانشجویان عملکردی موفق داشته اند.
هاشمی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همکاری و تعامل متنوع با دانشگاه‌ها از جمله تغییر سرفصل‌های آموزشی، تدوین استاندارد‌ها و کمک به تالیفات، همچنین تربیت مربیان و دسترسی به مراکز کارگاهی مشترک را دارد.
معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای یادآور شد: نزدیک به ۷ هزار و 500 استاندارد در ۶۵ گروه شغلی در رشته‌های مختلف از جمله فناوری و آی تی تجارت، کسب و کار الکترونیک، صنایع هوشمند و همچنین رشته‌های کابردی در جامعه همچون خیاطی، آرایشگر، مکانیک، قناد، تکنسین‌های فنی و ... وجود دارد که با توجه به علاقه و استعداد فرد و همچنین نیاز بازار تنوع کاریابی و یا کارآفرینی داریم.
وی عنوان کرد: بخش اصلی و مهم عملکرد ما به راهبری و هدایت مهارت‌ها و همچنین ترویج آن در کشور برمی گردد که شامل بازنگری بر روی استاندارد‌های قدیم و تدوین استاندارد‌های جدید، رویکرد‌های تخصصی و متناسب با نیاز بازار و رسیدن به صلاحیت حرفه‌ای می‌شود.
هاشمی یادآور شد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با توسعه روابط مهارتی سازمان با تمامی مراکز صنعتی، خدماتی و صنفی در سطح کشور موجب بهره مندی از از ظرفیت ملی شده و از این طریق می‌تواند به ارتقای سطح شاغلین و افراد جویای کار کمک کند.
وی افزود: امروزه سامانه آموزش فنی و حرفه‌ای عمده توجه اش معطوف به توسعه مراکز تخصصی از طریق واگذاری اختیارات آموزشی به آموزشگاه‌های آزاد در قالب جامعه محور کردن آموزش با تقاضا محوری است.
هاشمی اظهار کرد: آموزش‌ها در این سازمان به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم می‌شود و دامنه فعالیت ما صرفا به دانشجویان و دانش آموزان محدود نمی‌شود، جامعه فعال کارگری، خدماتی، کشاورزی، صنفی و صنعتی در ارتباط با ما هستند و افراد پس از اتمام تحصیل فعالانه در جست و جوی موقعیت اجتماعی خود خواهد بودند که به واسطه برگزاری کارگاه‌ها و آموزش‌های سازمان‌های فنی حرفه‌ای خود را می‌توانند به روز رسانی کنند.
وی در رابطه با ادغام سازمان فنی و حرفه‌ای با آموزش و پرورش در راستای آموزش اصولی و مهارت سازی گفت: ما می‌توانیم دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را یاری کنیم و با این دو سازمان در حیطه‌های تدوین استانداردها، تالیفات، سرفصل ها، قوانین، و منابع درسی همفکری داشته باشیم و در تربیت معلمان به گونه‌ای که هر معلم برای یک مهارت آموزش دیده باشد موثر باشیم که از این طریق نوع نگاه فرزندان و سرمایه‌های کشور از مقطع ابتدایی تا دانشگاه معطوف به توانمندی و استعداد یابی شود.
اوسط هاشمی یادآور شد: از جمله مشکلات و معضل‌های جدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تبدیل نشدن مهارت به یک گفتمان ملی است، با تبدیل شدن مهارت به یک گفتمان و منظومه نقش فعالان در ترویج این امر به گونه‌ای خواهد بود که هدف ما به حضور در دانشگاه و دستیابی به مدرک ختم نگردد.
وی ادامه داد: برای تبدیل شدن مهارت به گفتمان باید در جامعه و سطح توده کاری فرهنگی و اجتماعی صورت بگیرد و مدرک گرایی محض را در جامعه از بین ببریم، تحقق بخشیدن این موضوع راه نجات از فقر، بیکاری خواهد بود و زمینه ساز افزایش اشتغال و خود اشتغالی است.
اوسط هاشمی تاکید کرد: رویکرد اصلی ما بر این نکته استوار است که هر استانی که پایه مهارت ضعیفی و نرخ بیکاری بالایی دارد تمرکز فعالیت‌های دولتی را آنجا قوت ببخشیم و فرصت‌های جدیدی را ایجاد کنیم و از ظرفیت میانی و استانی با محوریت و نقش آفرینی استانداران به نوعی کمک بگیریم که با هم افزایی، منطبق برطرح آمایش و قابلیت منطقه‌ای به تربیت نیروی توانمند روی بیاوریم.
وی توضیح داد: بهترین روش برای کاهش آسیب اجتماعی قرار گیری جوانان در مسیر درست موقعیت شغلی راهنمایی و هدایت و پیشتیبانی آنان است، با فراگیری مهارت و قرار گیری در موضع شغلی شاهد مصون ماندن جوانان از آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.
اوسط هاشمی بیان کرد: مدارک سازمان آموزش فنی و حرفه ای بر پایه استاندارد های برگرفته از کد های جهانی است و بر روی این موضوع توافق جهانی وجود دارد، گواهینامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تفاوتش با دانشنامه های دانشگاهی این ویژگی است که برای پذیرش و قبولی، دانشنامه ها ارزیابی تحصیلی دارند اما گواهینامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای قابل ترجمه هستند که دارا بودن آن توسط هر فرد نشان از مهارت و توانمندی او است.