اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : چهارشنبه 12 خرداد 1400
کد 4848

در بازدید کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به نقل از خبرگزاری ایسنا؛

سهند اولین شهر سالم در کشورهای در حال توسعه

دکتر ماها الاداوی که به همراه تنی چند از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه برای ارزیابی از وضعیت شهر جدید سهند در برنامه شهر سالم به این شهر سفر کرده است، در جلسه‌ی ارزیابی نهایی این طرح اظهار کرد: در حال حاضر ۹۹ شهر در این طرح ثبت نام کرده و تنها ۱۴ شهر موفق به اخذ گواهینامه شده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از خبرگزاری ایسنا/ آذربایجان شرقی، دکتر ماها الاداوی که به همراه تنی چند از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه برای ارزیابی از وضعیت شهر جدید سهند در برنامه شهر سالم به این شهر سفر کرده است، در جلسه‌ی ارزیابی نهایی این طرح اظهار کرد: در حال حاضر ۹۹ شهر در این طرح ثبت نام کرده و تنها ۱۴ شهر موفق به اخذ گواهینامه شده است.
 رییس حفاظت بهداشت و ارتقای سلامت دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: در صورت اخذ گواهینامه، شهر سهند عنوان اولین شهر سالم در کشورهای در حال توسعه را خواهد گرفت.
دکتر ماها الاداوی ادامه داد: امیدواریم شهر جدید سهند نیز بعد از اخذ گواهینامه، به عنوان پانزدهمین شهر سالم مطرح شود که در صورت تحقق این امر، عنوان اولین شهر سالم در کشور های در حال توسعه به این شهر تعلق خواهد یافت لذا توجه ویژه ای به این شهر خواهیم داشت تا الگویی برای سایر شهر های حوزه مدیترانه‌ی شرقی باشد.
وی اضافه کرد: ایران اولین کشوری خواهد بود که یک شبکه‌ی ملی شهر های سالم را راه اندازی می‌کند و شهر سهند در این شبکه‌ی ملی پیشرو بوده و شهرهای بعدی را هدایت خواهد کرد.
رییس حفاظت بهداشت و ارتقا سلامت دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: معتقد هستم اخذ گواهینامه شهر سالم فقط یک شروع است که در حال حاضر اعتبار این گواهی‌نامه تنها ۳ سال است و تلاش می‌کنیم اعتبار را به پنج سال افزایش دهیم ولی با این وجود حفظ پایداری شهر ها بعد از اتمام زمان اعتبار نیز بسیار مهم است.
به گزارش ایسنا، در این جلسه مسئولین تعدادی از کمیته های طرح شهر سالم به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و اقدامات صورت گرفته در این مدت را تشریح کردند.
براساس این گزارش، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت طی دو روز حضور خود در شهر جدید سهند، از قسمت های مختلف بهداشتی، درمانی، خدماتی و اجتماعی این شهر بازدید کرده و در صورت تایید اقدامات و فعالیت های صورت گرفته، شهر جدید سهند را بعنوان اولین شهر سالم ایران تایید خواهند کرد
بازدید کارشناسان برجسته سازمان بهداشت جهانی، Mohammad Assai Ardakani,Dr Maha Eladawy  Dr Samar Elfeky،    Drو دکتر تبریزی، مدیرکل توسعه سلامت وزارت بهداشت و درمان، دکتر درستی، رئیس مرکز بهداشت استان و مهندس رضی منش فرماندار شهرستان اسکو از غرفه های توانمندی های کارآموزان مرکز و آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد مستقر در دو محل ساختمان شهرداری و پارک بانوان سهند در راستای ارزیابی نهایی برنامه شهر سالم سهند