اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : چهارشنبه 12 خرداد 1400
کد 4851

علی اوسط هاشمی:

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آماده ارائه مجوز برای ایجاد آموزشگاه های تخصصی در شهرهای جدید است

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آماده ارائه مجوز برای ایجاد آموزشگاه های تخصصی در شهرهای جدید است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی  سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تفاهم‏نامه همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید با هدف ایجاد واحدهای آموزشی، نیازسنجی، برنامه‌ریزی، ساماندهی، تأمین مقدمات، اجرای دوره‌های آموزش مهارتی و ارزشیابی مهارت به ‌منظور تربیت و تأمین نیروی کار ماهر با رویکرد کمک به اشتغال‌زایی شهروندان، ارتقاء مهارت شاغلین، توسعه اقتصادی و اجتماعی و رونق کسب و کار، در شهرهای جدید 11 خرداد سال جاری به امضای علی اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و حبیب اله طاهرخانی، معاون وزیر و مدیرعامل و رئیس هیئت ‌مدیره شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید رسید.
بنا براین گزارش، در این مراسم هاشمی، تأکید کرد: تفکر و نگرش نسبت به حقوق شهروندی نباید محدود به آموزش در حوزه کلان شهرها شود تا  شهروندان ساکن مناطق شهرهای جدید به محل سکونت خود صرفأ به دیده محل اسکان و خوابگاه نگاه نکنند.
وی با تأکید بر اینکه باید پیوست های مشخصی برای توسعه در شهرهای جدید و جلوگیری از از بروز مشکلات مذکور در نظر گرفته شود گفت: اساسی ترین پیوست در این شرایط توجه به سرمایه انسانی، استعدادیابی و قرارگیری نیروها در جهت رشد مؤثر و چگونگی خلق سرمایه های اجتماعی در آن است تا در نهایت موجب رونق و خلق نقش های جدید در این مناطق شود.
وی افزود: لازمه توسعه بدون تردید، انسان توانمند است، به گونه ای که پویا، نقش آفرین و خلاق باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر بازنگری در نوع نگاه به انسان و توجه به قابلیت های فردی و رشد وی تأکید کرد.
هاشمی، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نیازها و خلاء ها در شهرهای جدید فقدان نیروی کار صنعت ساختمان است، اظهار داشت: امروز هیچ نیرویی بدون ارزشیابی و سنجش صلاحیت حرفه ای ماهر و واجد شرایط اشتغال نامیده نمی شود.
وی در همین زمینه گفت ضروری است شرایطی فراهم شود تا پیمانکاران ساختمانی ملزم به استفاده از نیروی کار ماهر آموزش دیده در سازمان آموزش فنی و حرفه ای باشندو با ترویج مهارت و استنفاده از مربیان کارگاه خود را به مرکز آموزشی تبدیل نمایند.
معاون وزیر کار گفت: همه مشاغلی که در حوزه صنعت ساختمان فعال هستند با کسب مهارت و سنجش صلاحیت تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.
در کنار شهرهای جدید با آمایش منطقه مراکز جوار تولیدی، صنعتی و کارگاهی مطابق با نیاز منطقه ایجاد شود
هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تأکید بر این نکته که در طرح توسعه شهرهای جدید اهداف باید برای طولانی مدت در نظرگرفته و تعریف شوند، بیان کرد: چنانچه بخواهیم انضباط شهری، رعایت حقوق شهروندی و هدایت شغلی  ساکنان این مناطق را بر اساس استعدادشان هدایت کنیم، خلق مهارت های نرم در کنار مهارت های فنی الزامی است.
وی ادامه داد: ترکیب ناهمگون جمعیتی در این شهرها از اقوام مختلف نیاز به آموزش مهارت هایی نرم از قبیل زیستن و بودن در کنار یکدیگر دارد.
معاون وزیر کار از ایجاد مراکز مشاوره شغلی در شهرهای جدید سخن گفت و افزود: شهرهای جدید نیاز به قاعده و قوانین جدید و تغییر الگو دارد تا در کنار آموزش کاربری های مهارتی را برای انسان تدارک ببینند.
هاشمی بیان کرد: هدایت ساکنان این شهرها با ارائه مشاوره و شناسایی استعدادشان و فرهنگ سازی می تواند علاوه بر توسعه، این شهرها را به الگویی برای سایر شهرهای حاشیه کلان شهرها تبدیل کند.
 رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در خصوص ساختار تشکیلاتی این شهرها گفت: نمی توان جمعیتی را در مکانی تحت عنوان شهر جدید اسکان داد ولی ساختار اداری و سازمانی برای آن در نظر نگرفت.
وی تصریح کرد زنجیره خدمت رسانی و آبادانی شهرهای جدید با همکاری همه دستگاه های اجرایی تکمیل می شود.
هاشمی ادامه داد: اکثر این شهرها فاقد مراکز مهارتی هستند، و با برنامه ریزی و نگاه ویژه باید به صورت پایلوت در شهرهای با جمعیت بالای یک هزار نفر مراکز مهارت آموزی دایر شود.
معاون وزیر تعاون با تأکید بر بهره گیری از مشارکت بخش خصوصی گفت: در شهرهای جدید می توان با انتشار فراخوان از آموزشگاه های خصوصی نیز دعوت کرد تا در کنار بخش دولتی به مهارت آموزی بپردازند و علاوه بر آموزشگاه های  خود در کلان شهرها به ایجاد شعبه دیگری در شهرهای جدید ترغیب شوند تا هر شهر جدید مبدل به یک مرکز تخصصی مهارت آموزی می شود
علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: امروز با تغییرات شگرفی  در حوزه اشتغال روبرو هستیم که یکی از مختصات آن شهر هوشمند است، که شهر هوشمند اقتضای ایرانی توسعه یافته است.
هاشمی تصریح کرد یکی از مولفه های دست یابی به شهر هوشمند، کاهش تفاوت بین کلان شهرها و شهرهای جدید در امکانات و ایجاد جذابیت در این مناطق است که با ایجاد مراکز تخصصی مهارت آموزی میسر می شود.
این مقام مسئول با اعلام این خبر که سازمان فنی و حرفه ای کشور قابلیت ساخت مرکز تخصصی در هر شهر جدید را متناسب با پتانسیل آن شهر و همچنین ایجاد کارگاه های آموزشی در جوار شهرک های صنعتی در این مناطق را دارد گفت: امروز با تغییرات شگرفی در حوزه اشتغال روبه رو هستیم یک شهر هوشمند اقتضای یک ایرانی توسعه یافته است؛ در این راستا تلاش داریم شهر جدید را در این زمینه نیز به عنوان یک الگو در کشور یاد کنیم و رقابتی سالم بین نیروی ماهر شهرهای جدید و کلان شهرها ایجاد شود.
معاون وزیر و مدیرعامل و رئیس هیئت ‌مدیره شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید:
اتصال مهارت به اشتغال، یکی از لازمه های اجرایی در شهرهای جدید
طاهرخانی، در مراسم امضای این تفاهم نامه توسعه شهری را در تمامی نقاط جهان موتور محرک توسعه و همچنین منشأ اصلی تولید ارزش افزوده برای اقتصاد آن کشور دانست و افزود: متأسفانه شهرهای ما در کشور از این جهت بیشتر یک محیط مصرف به شمار می روند تا یک محیط مولد و کمک کننده به توسعه؛ مشکلی که در شهرهای جدید(به عنوان شهر مصرف کننده) نیز بیتشر به چشم می خورد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با وجود آنکه سیاست ایجاد شهرک های صنعتی در جوار شهرهای جدید همواره مدنظر بوده و بخشی از تامین اشتغال این شهرها در شهرک های مذکور صورت می گرفته است ولی باید به این نکته توجه کنیم که در زمان فعلی نوع اشتغال و روش های سنتی کاملا متحول شده و اشتغال و فعالیت وارد محیط زندگی شده است بنابراین ما نیز باید در توسعه شهرهای جدید به این سمت حرکت کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: مجموعه شهرهای جدید دارای فضاهای ساخته شده آماده برای تحقق ایده های مطرح شده و ایجاد مراکز تخصصی در شهرهای جدید بوده و در حال حاضر نیز دارای کمبود جدی نیروهای متخصص و ماهر در حوزه ساخت و ساز است که خود نشان دهنده وجود فضای اشتغال و کمبود نیروی ماهر در این مناطق است.
این مقام مسئول در ادامه ایجاد نوآوری در صنعت ساختمان را ایده ای خلاقانه دراین تفاهمنامه دانست و گفت: اینکه بتوانیم شهرهای جدید را به عنوان پایلوت نوآوری در صنعت ساختمان کشور تبدیل کنیم قطعا توانسته ایم خلأ عمده ای در این زمینه را در کشور پر کنیم.
طاهرخانی همچنین اتصال مهارت به اشتغال را یکی از لازمه های اجرایی در شهرهای جدید دانست و افزود: ایجاد زون های کارآفرینی و استقرار افراد مستعد در این زون ها برای فراهم آوردن فضای اشتغال اقدامی بسیار مؤثر در تحقق اهداف تعیین شده است که امید داریم با اجرای این امور شاهد افزایش کیفیت زندگی در شهرهای جدید بیش از گذشته باشیم.