اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 17 تير 1400
کد 4883

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

تدوین سند سنجش مهارت در دستور کار سازمان است

ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان با تاکید بر صیانت از گواهی نامه های مهارت سازمان به عنوان سرمایه ملی از تدوین و ابلاغ سند سنجش مهارت در مهر ماه سال جاری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی  سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان در سفر به شهرکرد و حضور در نخستین نشست هم اندیشی مدیران زن سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که 14 و 15 تیرماه سال جاری در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد، گفت: حضور زنان در پست هاي مديريتي سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور نشان از درايت و تجربه رياست محترم سازمان دارد.
معاون پژوهش، برنامه ريزي و سنجش مهارت سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور، هدف از اين نشست را تبادل تجربيات حرفه اي در حوزه هاي مختلف عنوان کرد و اظهار داشت: تحولات فناوري، دنياي کار را به شدت تحت تاثير قرار داده و تغييرات اساسي در حوزه اشتغال از جمله چند حرفه اي بودن افراد متقاضي کار به وجود آورده است.
وی گفت: هر سال بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور در رشته‌های مختلف در آزمون‌های مهارت آموزی فنی و حرفه‌ای شرکت می‌کنند.
مسلمی افزود: یکی از مهم ترین مشکلات در حوزه برگزاری آزمون و صدور گواهینامه، کمبود اعتبارات برای تامین تجهیزات مصرفی است که این امر باعث شده که ارزشیابی سنجش‌ها با مشکل مواجه شود.
مسلمی با تاکید بر اهمیت گواهینامه های مهارت سازمان  اضافه کرد: اجرای برنامه سنجش مهارت نیاز به تغییرات اساسی دارد که این امر با تلاش همه همکاران و تامین اعتبارات لازم میسر خواهد شد.
وی با تأکید بر ارتقای اعتبار آزمون های سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، گفت:در حوزه سنجش نیازمند یک تحول اساسی هستیم.
مسلمی، به تهیه سند سنجش مهارت در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آزمون‌ها، این سند تاکنون به استان‌ها ابلاغ نشده است و پیش‌بینی می‌شود تا اوایل مهرماه این سند به استان‌ها ابلاغ و اجرایی شود.
وی دارا بودن چند مهارت در يک نيروي کار و  توسعه شايستگي هاي نرم و مهارت هاي غير فني در افراد را ضروری دانست و افزود: شايستگي هاي نرم به عنوان برتري انسان بر ربات ها در بازار کار مطرح است.
ناهيد مسلمي بيان کرد: ششم مرداد 1400 و هم زمان با هفته ملی مهارت براي نخستين بار مسابقات ملي مهارت با مشارکت و حضور ساير مراکز آموزشي از جمله دانشگاه فني و حرفه اي، دانشگاه آزاد، مدارس سما، مدارس کار و دانش، هنرستان ها، دانشگاه فرهنگيان و ساير دانشگاه ها برگزار می شود.
معاون پژوهش، برنامه ريزي و سنجش مهارت سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور تصريح کرد: در حوزه استاندارد نويسي تغييراتي مبتني بر «معيار عملکرد» ايجاد شده است و دو هزار عنوان استاندارد با همين رويکرد و بر اساس نياز روز جامعه تدوين شده است که به زودي از طريق سايت آموزش فني و حرفه اي در دسترس عموم قرار مي گيرد.
در ادامه اين مراسم از کارگاه هاي چرم و صنايع دستي مرکز آموزش فني و حرفه اي خواهران شهرکرد و همچنين بازسازي ساختمان آموزش اداره کل بازديد به عمل آمد و از تاليفات همکاران اداره کل چهار محال و بختیاری رونمايي شد.
مسلمی بیان کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای در ایجاد اشتغال پایدار تاثیرگذار است و باید در حوزه آموزش، به نیاز‌های روز جامعه و محیط پیرامون توجه بیشتر شود.
وی افزود: در جامعه کنونی با توجه به تحولاتی که در حوزه فناوری در بازار کار به وجود آمده باید آموزش‌ها این سازمان نیز به سمت این مهارت‌ها سوق پیدا کند.
مسلمی گفت: با توجه به عملکرد مثبت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور ایجاد تغییرات و تحولات اساسی در بحث برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ کار و ابعاد مختلف آموزش فنی و حرفه‌ای، تولید محتوا و روش‌ها ضروری است و باید این تغییرات بر اساس ارزش‌ها و باور‌های امروز باشد.
در پایان معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور بیان کرد: ۲ سال گذشته در حوزه پژوهش و برنامه ریزی این سازمان مورد توجه بیشتر قرار گرفته است تا آموزش‌ها کیفی‌تر شود و از آمارگرایی و مباحث کمی فاصله گرفته شود.