اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 26 تير 1400
کد 4891

در اولین جلسه کمیته آموزش در صنایع توسط مدیرکل عنوان شد:

تشکیل کمیته آموزش در صنایع یکی از بهترین شیوه های مهارت افزایی در مراکز هر استان است

اولین نشست تخصصی کمیته آموزش در صنایع با حضور مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش فنی و حرفه ای و سازمان صمت آذر بایجان شرقی در محل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، اولین نشست تخصصی کمیته آموزش در صنایع با حضور مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی،آموزش فنی و حرفه ای و سازمان صمت آذربایجان شرقی در محل سالن جلسات اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان برگزار شد.
رضا اختیار وکالتی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در این نشست تخصصی ضمن خوش آمدگویی، گزارشی از برنامه ها و رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه ای را تبیین و تشریح نمود.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش در صنایع افزود: آموزش های شغلی معمولا در صنایع و اتحادیه ها تخصصی است و برای پوشش دادن آنها نیازمند مربیان باسابقه و تجهیزات خوب است.
اختیار وکالتی تصریح نمود: تشکیل کمیته های صنایع در هر استان یکی از بهترین شیوه ها در مهارت افزایی است.
 وی توسعه آموزشها و ترغیب صنایع به آموزشهای فنی و مهارتی را از جمله کارکردهای این کمیته برشمرد و خاطر نشان ساخت: تفویض اختیارات کمیته ملی آموزش در صنایع به استانها از ابتدای سال 1400 با ترکیب مدیران کل ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، آموزش فنی و حرفه ای، نماینده کارفرمایی از تشکّل کارفرمایی و اعضای داخلی آموزش فنی و حرفه ای استان واگذار شده است.
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز دراین نشست با بیان ضرورت و نقش آموزش در ارتقاء سطح علمی و مهارتی نیروی کار گفت: در اجرای ماده ۱۱۰ قانون کار و به منظور گسترش آموزشهای فنی و حرفه ای و تامین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز واحد های تولیدی، صنعتی استان،کمیته آموزش در صنایع برای اولین بار در استان آذربایجان شرقی تشکیل گردید.
حسین فتحی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت مهارت آموزی و توانمند سازی نیروی کار تصریح کرد: در آینده نزدیک مشکل اصلی واحدهای صنعتی کمبود نیروی انسانی نخواهد بود بلکه مشکل اساسی در مهارت نیروی انسانی خواهد بود.
فتحی در بخش دیگری با اشاره به اهداف و ضرورت ایجاد مراکزجوار کارگاه و یا بین کارگاهی افزود: برای ارتقاء سطح مهارت کارگران و صیانت و حفاظت از سرمایه های انسانی و مادی و نیز تثبیت اشتغال موجود و کاهش حوادث ناشی از کار ایجاد این مراکز یک ضرورت است.
وی با اشاره به حمایت های قانونی از کار فرمایانی که برای ایجاد نشاط و شادابی و امکانات رفاهی و آموزشی برای کارگران اقدام می نمایند خاطر نشان کرد: کارفرمایانی که برای آموزش و خرید تجهیزات و خدمات آموزشی و ورزشی برای کارگران مجموعه خود اقدام نمایند از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.
شایان ذکر است در این کمیته درخواست تعداد 6 شرکت از صنایع بزرگ استان جهت اخذ مجوز فعالیت آموزشی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد شرکتهای گاز استان، موتوژن و چرخشگر مجوز فعالیت مرکز آموزش جوار کارگاهی و شرکت های فولاد مهر سهند، موتورسازان تراکتورسازی و داروسازی دانا مجوز فعالیت مرکز آموزش بین کارگاهی را از نظر کمیته استانی آموزش در صنایع جلب و موافقت جهت اعطای مجوز را اخذ نمایند.