اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 10 مرداد 1400
کد 4918

با حضور معاون اول رئیس جمهور انجام شد؛

آیین افتتاح مرحله کشوری نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت

آیین افتتاح مرحله کشوری نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت، با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، در محل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به صورت ارتباط وبیناری با مرکز تربیت مربی کرج برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، آیین افتتاح نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت، شنبه نهم مرداد ماه 1400، با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، به صورت ارتباط وبیناری با مرکز تربیت مربی برگزار شد.
براساس این گزارش، نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت، به صورت نمادین در رشته های لوله کشی و اجرای سیستم های گرمایشی با تعداد 9  رقابت کننده از استانهای سمنان، بوشهر، خراسان رضوی، اردبیل، ایلام، زنجان، یزد و کردستان در مرکز تربیت مربی کرج برگزار شد.
لازم به ذکر است در این مراسم اسحاق جهانگیری با حضور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از نمایشگاه رقابت کنندگان نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت بازدید کرد.
همچنین در این مراسم ویدئوکنفرانسی(وبیناری) به مناسبت هفته ملی مهارت و ششم مرداد روز ملی کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفه ای، از354 مرکز جوار کارگاهی وبین کارگاهی بهره برداری و از 500 استاندارد مهارتی رونمایی شد
جهانگیری: دستیابی به شغل از طریق مهارت های به روز و مدرن محقق می شود
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، در مراسم آغاز رسمی نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، با بیان اینکه مدرک و عنوان وقتی به درد می‌خورد که با آن بتوان کاری کرد، گفت: دانشگاه‌های ما باید کارآفرین باشند و آموزش و پرورش نیز به عنوان رکن اصلی تربیت نیروی انسانی نقش مهمی در افزایش مهارت دارد.
جهانگیری با بیان اینکه اقتصاد باید متکی به فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد، گفت: اگر مهارت آموزی مدرن متناسب با شرایط جدید جایگاه خود را پیدا کند، تغییر می‌کند و هر کس هم مهارت داشته باشد شغل پیدا می‌کند.
محمد شعریعتمداری: مهارت را تبدیل به یک موضوع ملی کنیم
در ادامه این مراسم محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه سرمایه انسانی بزرگترین سرمایه کشور است، گفت: مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هم به لحاظ مادی و معنوی مظلوم‌ترین مربیان کشور هستند که از معاون اول رئیس جمهور می‌خواهیم در همین روز‌های پایانی بحث استخدام آن‌ها ساماندهی شود.
وی افزود: کار ترویجی و فرهنگی در حوزه مهارت بدون حضور صنعتگران امکان پذیر نیست تا بتوانیم مهارت را تبدیل به یک موضوع ملی کنیم.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مهارت در آموزشگاه ها، مدارس و دانشگاه‌ها بسیار مهم است، گفت: سال ۹۹ حدود ۲۰۳ هزار نفر در مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش آموزش دیدند که به معنی توسعه مشارکت در مهارت آموزی است. وی به عملکرد‌های این وزارتخانه در حوزه مهارت آموزی اشاره کرد و افزود: استفاده از مهارت آموزی برای حل مشکل آسیب دیدگان اجتماعی و شکوفا کردن استعداد‌های آن‌ها از برنامه‌های ما بوده است تا بتوانیم بازتوانی مهارتی آسیب‌دیدگان اجتماعی را در کشور فراهم کنیم.
بر اساس این گزارش ، علی اوسط هاشمی رئیس این سازمان در این مراسم با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر در مرحله مقدماتی مسابقات ملی مهارت حضور پیداکرده اند، گفت: از این تعداد ۴۸۵ نفر در ۴۶ رشته به رقابت در عرصه بین المللی در شانگ‌های چین می‌پردازند
علی اوسط هاشمی: امروز مطالبه میزبانی مسابقات جهانی را داریم.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز وزن مهارت را در جامعه خود ضعیف می‌بینیم و هنوز گرایش قوی در جامعه نسبت به ارزش مهارت نمی‌بینیم و بدون تعارف هم از نگاه حکومتی و هم از نگاه ملت ارزش مهارت دور مانده است..
وی با بیان اینکه ۵۴۰۰ استاندارد مهارتی در کشور وجود دارد، گفت: ۱۵۰۰ استاندار مهارتی در سال گذشته اضافه شد که تمام خبرگان و نخبگان و صاحبان فن و نظر در هر رشته و حرفه‌ای برای تدوین استاندار‌های مهارتی دعوت می‌شوند و برای سال۱۴۰۰ یکهزار و ۵۰۰ استاندارد جدید دیگر در همین چهار ماهه اول آماده شده است که امروز در این مراسم رونمایی می‌شود.
در حاشیه مراسم افتتاح نوزدهمین مسابقات ملی مهارت در مرکز تربیت مربی با حضور آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و آقای حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و آقای شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از نمایشگاه و دستاورد‌های رقابت کنندگان نوزدهمین دوره مسابقات بین ملی مهارت بازدید شد..
نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت تا ۲۱ آبان در دو مرحله برگزار می‌شود..
 نفر‌های برتر این مسابقه به مرحله بین المللی مسابقات جهانی مهارت صعود کرده و مهرماه ۱۴۰۱ به شانگ‌های چین اعزام می شوند.