اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 16 مرداد 1400
کد 4929

علی اوسط هاشمی:

مهارت استادکاران و کارگران ساختمانی تحت پوشش سنجش و صلاحیت حرفه ای قرار می گیرد

هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان در آئین انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اتحادیه تعاونی های تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی آتیه نگر فراگیر با تأکید بر مهارت آموزی کارگران فصلی، گفت: مهارت استادکاران و کارگران ساختمانی تحت پوشش سنجش و صلاحیت حرفه ای قرار می گیرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تفاهم نامه همکاری  سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اتحادیه تعاونی های تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی آتیه نگر فراگیر با تأکید بر مهارت آموزی کارگران فصلی، 13 مرداد ماه به امضای علی اوسط هاشمی،معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئيس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور و جمشید دیوسالار، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی آتیه نگر فراگیر رسید.
بنا براین گزارش، در این مراسم هاشمی، رئیس سازمان با اشاره به اینکه در کشوری خسارت زا و با حوادث غیرمترقبه زیاد زندگی می کنیم، گفت: از همین رو در کشورمان حفظ سرمایه مادی و فردی و صیانت از جان افراد ضروری است و از حقوق اولیه شهروندی به حساب می آید.
وی ادامه داد: در این میان کارگران ساختمانی نقش تأمین کننده بسیار مهمی دارند.
معاون وزیر بیان کرد: در حالی که در این حوزه آموزش میدانی و بودن مهندس ناظر در کنار کارگر ساختمانی به ندرت صورت می گیرد، سرمایه های جانی و مادی بسیاری به هدر می رود که در وهله اول این جایگاه اجتماعی باید از میان برداشته شود و سپس برای صیانت از ثروت انسانی مهارت آموزی به کارگران یک الزام شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: تعیین کننده قیمت در زمینه ارائه خدمات ساختمانی «مهارت» است و ارتقای این قیمت در ارتقای سطح فنی این گروه مخاطب، به گونه ای که خود کارگران مشتاق به آموزش و به روزرسانی مهارت خود باشند.
هاشمی تصریح کرد: با وجود پیشرفت سریع تکنولوژی امروزه مهارت عمری کمتر از 5 سال دارد و به روزرسانی مهارت های این حرفه یک ضرورت است.
وی در ادامه سخنان خود گفت: اتحادیه تعاونی های تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی با توجه به گستردگی شبکه خود در مراکز استان های کشور می تواند شبکه مجازی کارگر ماهر با تکیه بر دو اصل خدمات ماهرانه و اخلاق حرفه ای شکل دهد و به گونه ای نباشد که قیمت کار آنان را کارفرما تعیین کند.
هاشمی در ادامه سخنان خود گفت: در این راه صلاحیت حرفه ای کارگران و سنجش صلاحیت باید مبنای کار قرار گیرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان کرد: یک کارگر باید به حقوق خود آگاه باشد و بداند چه سطوحی را باید طی کند تا از یک کارگر ساده به ماهر مبدل شود.
وی ادامه داد: باید به گونه ای پروژه محور کار کرد که تا کارگری مهارت نداشته باشد، به او اجازه کار داده نشود، زیرا این امر مصداق ظلم در حق خویش و مردم است.
هاشمی تأکید کرد: قیمت هر کارگر می بایست بر اساس قابلیت و توانمندی تعیین شود.
معاون وزیر کار، از آمادگی سازمان برای برگزاری دوره های مهارتی برای کارگران معرفی شده از سوی اتحادیه تعاونی های تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی، اعطای مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد، و سنجش صلاحیت حرفه ای کارگران خبر داد.
وی ابراز امیدواری کرد با کارفرهنگی،  این قشر با حقوق خود آشنا شوند و علاوه بر یافتن منزلت اجتماعی و جایگاه در نظام طبقه بندی شغلی،  به معیشت با عزت دست یابند.
هاشمی همچنین به صدور شناسنامه فنی برای این گروه مخاطب و توافق با آموزش و پرورش برای اعطای دیپلم فنی به آنان اشاره کرد.
در ادامه، جمشیددیوسالار،مدیرعامل اتحادیه تعاونی های تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی آتیه نگر، گفت: در جامعه ایران که از سنتی شدن به سوی صنعتی شدن در حرکت است، حلقه مفقوده بین کارگران فصلی مهارت است و به استقرار نظام استاد شاگردی در این زمینه معتقدیم.
وی ابراز امیدواری کرد روزی فرا برسد که در سر تا سر کشور همه کارفرمایان ملزم به استفاده از نیروی کار ماهر و تأمین آن از سوی اتحادیه صنفی و با تأئید سازمان آموزش فنی و حرفه ای و سنجش صلاحیت سازمان باشد.
این تفاهم نامه در راستای تقویت و توسعه همکاری ها بهره برداری مشترک از ظرفیت های موجود در زمینه آموزش های مهارتی و کاربردی استادکاران و کارگران ساختمانی و به منظور اجرایی سازی مواد 2، 3 و 18 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و با هدف  ایجاد زمینه های همکاری مشترک در مشارکت موثر در ارتقا مهارت استادکاران و کارگران ساختمانی، مشارکت در برگزاری مسابقات ملی و منطقه ای مهارت، تشکیل کارگروه مشترک متشکل از کارشناسان طرفین به منظور بازنگری محتواهای آموزشی و مشارکت در غنا بخشیدن به بانک سوالات آزمون های مهارت به مدت دو سال امضا شده است.