اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 1 شهريور 1400
کد 4949

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

مرکز آموزش تخصصی نفت و گاز غرب کشور در کرمانشاه ایجاد می‌شود

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از راه اندازی «دپارتمان و مرکز آموزش تخصصی نفت و گاز غرب کشور» در کرمانشاه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هاشمی سی ام  مرداد ماه درنشست تامین نیروی کار طرح های پتروشیمی و صنایع نفت و گاز استان کرمانشاه که در استانداری برگزار شد، با اشاره به  ایجاد دپارتمان و مرکز آموزش تخصصی نفت و گاز غرب کشور به کرمانشاه و واگذاری بکارگیری نیرو، گفت: این مرکز تخصصی، منطقه ای بوده و در زمان شروع آموزش ها، کار تربیت مربی استان های منطقه غرب و شمال غرب کشور را در حوزه نفت و گاز عهده دار خواهد شد.
وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت های استان کرمانشاه در حوزه پتروشیمی و نفت و گاز این مرکز تخصصی در استان کرمانشاه راه اندازی خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اشاره ای هم به ظرفیت های استان کرمانشاه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی داشت و گفت: کرمانشاه با طرح های در دست اجرا به قطب پتروشیمی کشور تبدیل می شود .
وی با اشاره به ورود سازمان آموزش فنی و حرفه ای به حوزه ارائه استانداردهای آموزشی در حوزه پتروشیمی برای اولین بار در کشور، گفت: در این راستا تنها در سال گذشته 350 استاندارد آموزش تخصصی پتروشیمی و گاز را با مشورت فعالان این عرصه در عسلویه ایجاد کردیم.
 رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور سپس اشاره ای هم به تفاهم نامه ای با هدف آموزش 2500 نفر از بیکاران استان برای جذب در واحدهای در حال احداث پتروشیمی و صنایع نفت و گاز استان داشت و گفت: قرار است این افراد  در رشته های برق صنعتی، لوله کشی صنعتی، ابزار دقیق، جوش آرگون، نصب ماشین آلات مکانیکی و صنعتی  آموزش ببینند.
 هاشمی در ادامه با اشاره به ظرفیت های بالای بازار دیجیتال برای حل مشکل اشتغال استان کرمانشاه، گفت: واقعیت این است که آینده به بازار دیجیتال اختصاص دارد، لذا این آمادگی وجود دارد که «مرکز تخصصی و دپارتمان ملی آموزش مشاغل دیجیتال کشور» را  به این استان واگذار کنیم.
 در ادامه این نشست بنا به دستور استاندار کرمانشاه قرار شد پیش نویس «طرح ایجاد بازار دیجیتال» در استان تهیه شود.
هاشمی ادامه داد: در مجموعه فنی و حرفه ای این آمادگی را داریم تا هر شهروند ساکن در منطقه آزاد را صاحب یک مهارت کرده و به آنها کارت شهروندی مهارت بدهیم که در این خصوص نیز قرار شد یک بسته برای ارائه آموزش های مهارتی خاص قصرشیرین، پس از تبدیل به منطقه آزاد از سوی مسئولان تهیه شود.
وی در ادامه با بیان اینکه مسابقات مهارت در سه سطح استانی، ملی و جهانی برگزار می شود، گفت: آمادگی داریم میزبانی مسابقات  رشته «مهارت های دیجیتال» در مسابقات ملی را به استان کرمانشاه واگذار کنیم.
هاشمی با اشاره به گرایش جامعه به سمت مهارت آموزی  گفت: گواه این مدعا اینکه امسال نزدیک 50 درصد افراد مجاز به انتخاب رشته برای تحصیل در دانشگاه ها انتخاب رشته نکردند و این یعنی نظام آموزشی نیازمند پوست اندازی برای ارائه آموزش های هدفمند و ماموریت گرا است. در چنین شرایطی آموزش های مهارتی هم برای باقی ماندن، نیاز به بروز رسانی دارد در غیراینصورت جایگاه خود را نزد مردم از دست خواهد داد.
وی با اشاره به اهمیت «تقاضا محور کردن آموزش های مهارتی»گفت: در گذشته 30 درصد آموزش های مجموعه فنی و حرفه ای مبنای تقاضا محوری و 70 درصد دیگر مبنای عرضه محوری داشت، در حالی که امروز به جایی رسیده ایم که حدود 70 درصد آموزش های سازمان فنی و حرفه ای بر مبنای تقاضای محوری ارائه می شود که اتفاق مهمی است که منجر به ارائه آموزش های مهارتی بر مبنای نیاز روز جامعه می شود.