اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 20 شهريور 1400
کد 4962

فقدان نیروی کار ماهر پاشنه آشیل اشتغال/قطار مهارت آموزی سرعت می‌گیرد

با توجه به انتصاب غلامحسین حسینی نیا از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سمت ریاست سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، خبرگزاری فارس، گزارشی را مبنی بر ضرورت سیاستگذاری و برنامه ریزی هدفمند و مدون در راستای برنامه های تحولی و رویکردهای نوین در حوزه مهارت آموزی منتشر کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، متن کامل این گزارش که در تاریخ 20 شهریور ماه سال جاری از سرویس اقتصادی/ تعاون و اشتغال خبرگزاری فارس منتشر شده است به شرح زیر است.
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که قدمتی 40 ساله دارد ، ماموریت و مسئولیت آموزش مهارت، پژوهش، تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار را بر عهده دارد، جامعه هدف این سازمان را کارجویان، شاغلانِ (بنگاه های اقتصادی- اتحادیه ها  و اصناف)، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش­ آموزان، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونت گاه های غیر رسمی، گروه های در معرض آسیب (از جمله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار)، زنان خانه دار، افراد دارای معلولیت، روستائیان، عشایر، زندانیان و خانواده­ های شان، معتادان بهبود یافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و پناهندگان، و مربیان سایر کشورها تشکیل می دهند و از همین رو جایگاه ویژه و بارزی در این زمینه دارد.
فقدان نیروی کار زبده و ماهر، پاشنه آشیل اشتغال کشور است، بالا بودن نرخ فزاینده بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی، بیانگر نداشتن مهارت های مورد نیاز برای ورود به بازار کار در این قشر است، بر همین اساس، هرگونه سیاستگذاری در این حوزه به طور قطع نیازمند برنامه ریزی مدون و هدفمند برای تربیت نیروی انسانی است.
در اولین گام باید در آموزش های مهارتی بازنگری اساسی صورت گیرد و مهارت های نوین و مورد نیاز بازار به جامعه و قشر جوان آموزش داده شود تا ظرفیت معطل مانده و راکد این بخش در کل ارکان اقتصادی، اجتماعی به حرکت در آید و شاهد انقلابی در  عرصه اشتغال و کاهش بیکاری در کشور باشیم.
وی که سابقه آموزشی در حوزه کارآفرینی دارد و ریاست دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و آموزش عالی علمی کاربردی را بر عهده داشته کاملا با نیازهای روز جامعه جوان کشور آگاه و آشناست.
وی که دانشیار پایه 27 دانشگاه تهران است مطالعات و پژوهش‌های بسیاری  در زمینه اشتغال و کارآفرینی و مهارت آموزی  انجام داده و نتایج آن در ده‌ها مقاله علمی پژوهشی و کنفرانسی داخلی و خارجی به چاپ  رسیده است.
علاوه براین، سابقه اجرایی و تجربی حسینی نیا در وزارت تعاون،کار و فاه اجتماعی و جهاد کشاورزی، در کسوت مدیر کل تحقیقات و آموزش، مدیرکل مطالعات و ارزشیابی آموزشی و ترویجی ، ریاست موسسه عالی علمی کاربردی مهارت ، عضویت در شوراهای عالی اشتغال و کار  و سه دوره معاون وزیری و اشراف و تسلط وی بر این حوزه ، این امید را در دل جامعه مخاطب به ویژه جوان و جویای کار زنده کرد که تحولی بزرگ در راه است.برنامه تحولی مشتمل بر 8 محور با تاکید بر نیازهای آموزشی بازار کار و به روزرسانی و اثرسازی این آموزش‌ها در راستای ایجاد اشتغال مولد نقطه قوت این انتصاب است.
امیدواریم رئیس جدید سازمان با سیاستگذاری و برنامه ریزی مبتنی بر نیازهای واقعی، رویکردی نوین و جدیدی را در این عرصه رقم بزند و شاهد تحولی بنیادی در حوزه مهارت آموزی باشیم.