اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 20 مهر 1400
کد 4999

حسینی نیا:

دیپلماسی مهارت را در راستای توسعه روابط بین المللی در دولت سیزدهم در اولویت قرار داده ایم

غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست وبیناری همکاری های بین المللی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و آژانس توسعه مهارت (مسابقات جهانی مهارت) روسیه گفت:«دیپلماسی مهارت» را در راستای توسعه روابط بین المللی در دولت سیزدهم در اولویت کاری خود قرار داده ایم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نشست وبیناری غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی و  رئیس این سازمان و رابرت اورازوف، مدیرکل آژانس توسعه مهارت (مسابقات جهانی مهارت) روسیه با هدف گفتگو و تبادل نظر در خصوص توسعه همکاری های مهارتی آتی دو کشور ایران و روسیه،20 مهرماه سال جاری برگزار شد.

در این نشست، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با اشاره به سوابق مثبت همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف، به ویژه آموزش های فنی و حرفه ای، گفت: این همکاری ها در مسابقات بین المللی مهارت کازان 2019روسیه به خوبی مشهود بود.

حسینی نیا ادامه داد: آموزش های فنی و حرفه ای در ایران از جایگاه خوبی در قوانین بالادستی برخوردار است و تشکیلات وسیعی برای تحقق آن پیش بینی شده است.

  وی در ادامه تصریح کرد:  وزارت خانه های مختلف در ارائه آموزش های مهارتی برای گروه های هدف همکاری دارند و وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان اصلی ترین دستگاه، مسئولیت بسیج و هماهنگی بین دستگاهی را در قالب نظام جامع آموزش های فنی و حرفه ای بر عهده دارد.

معاون وزیر تعاون همچنین به ظرفیت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از جمله بیش از 600 مرکز آموزش دولتی در سراسر کشور، بیش از 11 هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد و 6 هزار مربی در بخش دولتی اشاره کرد.

حسینی نیا در ادامه گفت: پژوهش در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای، برنامه ریزی درسی، توسعه استانداردهای آموزش مهارتی، ارزشیابی مهارت و سنجش صلاحیت حرفه ای نیروی کار و آموزش مربیان، 5 مأموریت اصلی و محوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای در ایران است.

وی با تأکید بر اهمیت «دیپلماسی مهارت»  در راستای توسعه همکاری های بین المللی برای ارتقای مستمر آموزش های مهارتی، بیان کرد: در همکاری های بین المللی آتی در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای، کشور روسیه را به طور ویژه خواهیم دید.

حسینی نیا ابراز امیدواری کرد: همکاری بین دو کشور الگوی مناسبی برای همکاری های مهارتی با سایر کشورها باشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه بر محورهای همکاری آتی بین دو کشور ایران و روسیه شامل: «تبادل تجربیات» در زمینه آموزش های فنی و حرفه ای برای مربیان، کارشناسان و روسای مراکز، برگزاری «مسابقات دوستانه مهارت» و «اردوی آماده سازی مسابقات جهانی» قبل از مسابقات جهانی مهارت شانگهای چین 2022، ایجاد «آکادمی مهارت های آینده و آینده پژوهی» در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای، «اعتبار بخشی به گواهینامه­های مهارتی» دو طرف برای «تبادل نیروی کار» و برگزاری سمینار، کارگاه و همایش های آموزشی در حوزه مربوط تأکید کرد.

حسینی نیا همچنین از تهیه پیش نویس تفاهم نامه همکاری آموزشی بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران و وزارت آموزش و پرورش روسیه خبر داد و گفت: امیدواریم تفاهم نامه مذکور پس از بررسی های دیپلماتیک عملیاتی شود.

این گزارش می افزاید: حسینی نیا، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از اورازوف دعوت کرد تا با سفر به کشور ایران از نزدیک با ظرفیت های همکاری مشترک دو کشور در حوزه آموزش های مهارتی آشنا شود.

در ادامه، رابرت اورازوف،  مدیرکل آژانس توسعه مهارت (مسابقات جهانی مهارت) کشور روسیه، ضمن قدردانی از همکاری های دوستانه دو کشور در مسابقات جهانی مهارت 2019 کازان، آمادگی کشورش را  برای ارائه گواهی نامه های مهارتی مشترک که در هر دو کشور اعتبار داشته باشد، اعلام کرد.

وی در این نشست، از ایران برای شرکت در مسابقات مهارت اوراسیا که با حضور کارگران ماهر (تا سن 28 سال) برگزار می شود و همچنین مسابقات مهارت نوجوانان دعوت کرد.

بنابراین گزارش، در این نشست، رابرت اورازوف مدیرکل آژانس توسعه مهارت مسابقات جهانی مهارت کشور روسیه و آلینا دوسکانووا، مدیرکل آژانس توسعه مهارت روسیه در امور بین الملل، به صورت وبیناری و رستم ژیگانشین، رئیس نمایندگی بازرگانی روسیه، الگا سوتووا، کارشناس نمایندگی بازرگانی روسیه و دیمتری کالنی چنگو، نماینده آژانس فدرال امور کشورهای مستقل مشترک المنافع، هم وطنان خارج از کشور، همکاری های انسان دوستانه بین المللی، به صورت حضوری شرکت کردند.

این گزارش می افزاید: علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش سازمان، رضا باجولوند، رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای، و حمید رضا رایکا، نماینده اداره کل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در نشست مذکور حضور داشتند.