اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 25 آبان 1400
کد 5057

در مصاحبه روابط عمومی آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی با بانوی کارآفرین استان عنوان شد:

من با آموزشهای فنی و حرفه ای وارد بازار کار شدم/ انگیزه مهارت افزایی برای داشتن شغل و درآمد خوب منجر به تولید بیشتر خواهد شد

بحث مهارت و مهارت آموزی از دیر باز اهمیت زیادی داشته است به خصوص در راستای توانمندسازی بانوان با رویکرد اشتغالزایی و کمک در تامین معیشت خانواده
در این راستا با بانوی کارفرینی از خطه قهرمان پرور و مهارت آفرین شهرستان میانه گفتگویی انجام داده ایم که ما حصل این گفت و گو را در ادامه این گزارش می خوانید.
*لطفا خودتان را معرفی کنید.
مریم محمدی هستم متولد سال 1357 و در یکی از روستاهای شهرستان میانه به دنیا آمده ام.
از 13 سالگی به دلیل علاقه زیادی که به هنر گلیم بافی داشتم مشغول به کار شدم و مدت 15 سال در مدت 10سال است که با تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در رشته صنایع دستی و قالی بافی زیر نظر مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان میانه فعالیت می نمایم و در کل حدود ۳۰ سال است که در حوزه آموزش در رشته قالی بافی و انواع بافت ها فعالیت دارم.
*با چه هدفی در این مسیر قرار گرفتین ؟
با ۳هدف؛ آموزش، تولید و فروش. هنر آموزان با گذراندن دوره آموزشی و کسب مهارت های لازم در این حوزه، وارد خط تولید می شوند و کمک خرجی برای خانواده هایشان می شوند و بنده هم تولیدات مهارت آموزان را در نمابشگاههای بینی الملی که از طرف سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی برگزار می شود به فروش می رسانم، سفارشات جدید می گیرم و در واقع بازاریابی می کنم برای تولید کننده ها.که از این طریق ۳نفر سرمایه گذار جذب شهرستان میانه کرده ام.      
*نقش آموزشهای فنی و حرفه ای را در کارآفرین شدنتان چقدر موثر می دونید؟
نقش خیلی مهم و موثری داشته برای من.  به طوریکه با گذراندن دوره های مهارتی در رشته مورد علاقه ام در مرکز آموزش فنی و حرفه ای میانه هم مهارت های خودم را به روز کردم و هم کارآموزان با مهارت های کافی وارد بازار کار شدند.
*کارآموزانیکه که زیر نظر شما آموزش دیده و فعالیت کرده اند بر اساس استانداردهای آموزش فنی و حرفه ای بوده است؟
بله کاملا درسته. تمام کارآموزان و هنردوستان عزیزی که در کارگاه بنده مشغول به آموزش و فعالیت هستند بر اساس استاندارد های مهارت هست و پس از گذارندن مهارت های مورد نیاز و اخذ آزمون های کتبی و عملی در صورت قبولی در آزمونها  می توانند گواهی نامه بین المللی مهارت را دریافت نمایند.
*معمولا پیگیری می کنید تا از نتیجه آموزش مهارت آموزان خود مطلع شوید؟
بله قطعا. مهارت آموزان پس از آموزش از کارگاههای کوچک خانگی فعالیت کاری خود را شروع می کنند و بیشترشان کارآفرین می شوند.
به عنوان مثال:  شهرستان میانه هم در حوزه کشاورزی و هم  در حوزه صنایع دستی و قالی بافی ظرفیت های خوبی دارد که هم آقایان و هم بانوان می تواننند با تلاش و پشتکار خودشون زمینه های کارآفرینی خودشون رو فراهم کنند.
*چه توصیه ای به جوانان به خصوص بانوان دارید؟
کار از دیگاه اسلام بسیار با ارزش و پسندیده است و بیکاری معضل بزرگی است که گریبانگیر قشر عظیمی از جوانان شده است. داشتن مهارت برای هر جوانی لازم و ضروری است تا بیکار نماند. و انگیره مهارت افزایی برای داشتن یک کار و درآمد خوب، منجر به تولید بیشتر خواهد شد. تعداد افرادی که در کارگاه بنده بعد از گذراندن دوره مهارت مشغول بکارند از مددجویان کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) هستند که در اینجا لازم میدانم از حمایت ها و کمکهای رئیس کمیته امداد شهرستان میانه، جناب اقای مهندس حسینی و مسئولین آموزشی آن نهاد تشکر و قدردانی نمایم.
لازم به توضیح است، در روستایی ایشلق نمایشگاه دایمی فروش تولیدات صنایع دستی شهرستان میانه برای علاقمندان دایر می باشد

در پایان لازم میدانم از زحمات آقایان؛ حسنی، رییس مرکز آموزش فنی حرفه ای میانه، مددی، رییس میراث فرهنگی و صنایع دستی و سرکار خانم امینی،کارشناس آموزشگاههای فنی حرفه ای آزاد  و کسانی که مرا در این مسیر همراهی کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم.