اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 23 دي 1400
کد 5155

غلامحسین حسینی نیا:

طرح کاربینی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در بازار کار اجرا می شود

حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از اجرای طرح کاربینی(تجربه اندوزی) مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در بازار کار خبر داد.
حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از اجرای طرح کاربینی(تجربه اندوزی) مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در بازار کار خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی  سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، حسینی نیا، با اعلام این خبر گفت: مدت ها است که مربیان حرفه‌ای،  به عنوان متخصصان دوگانه در نظر گرفته می شوند و ازا ین رو به دو دسته از مهارت‌های حرفه‌ای نیاز دارند.
وی ادامه داد:نخست آنها باید در آموزش و فرآیندهای  یاددهی -یادگیری و اجرای رویکردهای آموزشی متخصص باشند و در مرحله بعد در زمینه حرفه ه­ای خود نیز از تخصص لازم برخوردار باشند.
حسینی نیا تصریح کرد: مربیان سازمان آموزش حرفه ای برای به «روز نگه داشتن» و بهبود هر دو مجموعه از تخصص حرفه ای خود و «حفظ یک هویت دوگانه متوازن به توسعه حرفه ای» مستمر نیاز دارند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: برای جنبه آموزشی و پداگوژی، این امر ممکن است مستلزم  یادگیری رویکردهای جدید برای ارزیابی تکوینی، روش‌های جدید استفاده از فناوری برای تضمین رویکردهای فراگیر در آموزش یا تأمل در عملکرد آنها از طریق رصد تحولات در این زمینه و شرکت در دوره های آموزشی باشد.
همچنین جنبه دوم این امر مستلزم  یادگیری استفاده از آخرین پیشرفت‌های فن‌آوری در محل کار، یا توسعه خود در زمینه  فشارهای جدیدی باشد که صنعت به دلیل تحولات فناورانه ناشی از پیشرفت های فناورانه و جهانی شدن برآنها تحمیل می کند.
حسینی نیا در تبیین این موضوع گفت: به همین دلیل در کشورهای مختلف جهان رویکردهای متفاوتی را برای جنبه های دوگانه  شغل مربیان در نظر می گیرند، در برخی از کشورها، مربیان از صنعت استخدام می‌شوند و کارنامه‌ و عملکرد  صنعتی محل کار آنها برای پذیرش  شغلی موفق بسیار مهم است.
وی ادامه داد: در برخی کشورهای دیگر صلاحیت تدریس دغدغه اصلی متولیان جذب و نگهداشت مربیان حرفه ای را تشکیل می دهد.
وی تصریح کرد: با این­ حال هر کشوری به فراخور به این دو جنبه تخصصی مربیان پاسخ می دهد.
بنا براین گزارش، معاون وزیر تعاون بیان کرد: با­ این حال چالش های مختلفی وجود دارد که مربیان در اولویت دادن به توسعه حرفه­ای مستمر در مواجهه با فشارهای متعدد زندگی شغلی خود با آنها مواجه هستند.
حسینی نیا افزود: مطالعات مختلف نشان می دهد که دسترسی به امکانات و منابع استاندارد صنعتی یکی از راه‌های کلیدی برای حفظ  افق دید کاری  در توسعه و ارائه خدمات آموزش حرفه ای است که باعث می‌شود مربیان  از انواع فعالیت‌هایی که امکان اجرای آنها   کمتر برای آنان مقدور است، بهرمند شوند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: واژه« job shadowing»  اصطلاحی است که برای بهبود مسیر شغلی  از طریق قرار گرفتن در صنعت  و صرفاً ازطریق مشاهده نحوه کار افراد متخصص در حوزه مورد نظربکار می رود، از این رو اخیراً در برخی از کشورهای توسعه یافته ، صحبت از «حرفه‌گرایی سه‌گانه» شده است: مجموعه سومی از تخصص حرفه‌ای که مربیان به آن نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که مهارت‌هایی که به فراگیران خود می‌دهند مطابق با نیازهای محلی، ملی و جهانی محل کار است.
حسینی نیا در توضیح اهداف این طرح بیان داشت: شناخت نقش مراکز آموزش حرفه ای در جامعه، ظرفیت مطالعه نیازهای جامعه به منظور شناسایی نیازها و ایجاد تغییرات مثبت، توانایی انجام کار بین سازمانی  و همکاری با سایر متخصصان، درک خط مشی های کاری  و نحوه­ی ترجمه آن در عمل در نظام آموزش فنی و حرفه ای و توسعه مهارت های ارتباطی و مردمی از جمله اهداف اجرای طرح کاربینی(تجربه اندوزی) مربیان می باشد.
وی افزایش شناخت و درک متقابل نظام آموزش مهارتی و بنگاه­های اقتصادی از قابلیت­ها، ظرفیت­ها و انتظارات طرفین، هم­افزایی و همکاری تنگاتنگ ارائه­دهندگان آموزش و بنگاه های مختلف اقتصادی در ارتقای قابلیت­های منابع انسانی و ایجاد تعادل  بین عرضه و تقاضای مهارتی در بخش­های مختلف بازارکار، افزایش هر چه بیشتر نقش ذینفعان آموزش­های مهارتی در فرآیندهای سیاست­گذاری، اجرا و ارزیابی آموزش های مهارتی مربیان، ایجاد ساختارهای به رسمیت شناخته برای اعتباربخشی به کارآموزی، کارورزی و تجربه اندوزی  مربیان در صنعت و بنگاه­های اقتصادی به عنوان بخشی از رویکرد نظام تربیت مربیان حرفه­ای، تبیین نقش­های شغلی متنوع و درحال تغییر و فراگیری شایستگی­های مهارتی مرتبط با آن­ها و ایجادزمینه های مناسب برای شناخت بنگاه­های اقتصادی کشور و فناوری­های مورد استفاده در صنعت و بازار کار و بهره برداری از آنها را از دیگر اهداف این طرح  عنوان کرد.
بنا براین گزارش حسینی نیا، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: از آنجایی که تعامل بین  مراکز آموزش حرفه ای  با صنایع و بازار کار به ویژه  ارتباط مربیان حرفه­ای  با صنعت، نقش تعیین کننده­ای در رشد اقتصادی، کاهش عدم مطابقت  شایستگی های مهارت آموختگان  مراکز آموزش حرفه ای با نیازهای بازار کار بازی می کند لذا مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای، به عنوان متولی توانمند سازی مربیان حرفه ای سازمان در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه گفت: با در نظر گرفتن مزایای مذکور و به منظور تقویت ارتباط و ارتقای سطح آگاهی مربیان سازمان از نیازهای صنعت و همچنین تجهیز آنان به تجارب صنعتی، طرحی با عنوان «کاربینی(تجربه اندوزی)» در قالب  فرصت مطالعاتی در صنایع و بنگاه­های اقتصادی  تهیه و درچارچوب تقویم برنامه های اجرایی  سال 1400 به صورت آزمایشی (پایلوت) اجرا شدکه مورد استقبال مربیان و مراکز آموزش فنی و حرفه ای قرار گرفت.
حسینی نیا اعلام کرد: در همین راستا و با هدف حضور پررنگ مربیان  در صنایع و آشنایی آنان از نزدیک با فرآیندهای اجرایی، مقرر شد در چارچوب برنامه های اجرایی توانمند سازی مربیان در سال آینده، هر مربی به میزان 30 تا 120 ساعت در صنعت مربوط به رسته خود و  با توجه به نیازهای منطقه­ به امر تجربه اندوزی مبادرت ورزد که این میزان ساعت قابل افزایش نیز می باشد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تهیه و آماده سازی  بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم از ثبت نام تا صدور گواهینامه، تدوین دستورالعمل های اجرایی و کتابچه های راهنمای و  اطلاع رسانی لازم به ذینفعان از جمله اقداماتی است که تا کنون اجرا شده است.
وی ابراز امیدواری کرد با مشارکت صنایع، بنگاه های اقتصادی، به ویژه ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای استان ها و سایر شرکای اجتماعی در راستای تحقق این مهم گام های موثری برداشته شود.