اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 21 فروردين 1401
کد 5281

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان ‌شرقی:

مسیر ارتقای بهره وری در کشور، ارتقای سطح آموزش‌ها است

مسیر ارتقای بهره وری در کشور، ارتقای سطح آموزش‌ها استمعاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که مسیر ارتقای بهره وری در کشور، ارتقای سطح آموزش‌ها است، گفت: تغییر در نگاه، ساختارها و تکنولوژی‌ها بدون آموزش اصلا منجر به رشد نمی‌شود.
مسیر ارتقای بهره وری در کشور، ارتقای سطح آموزش‌ها استمعاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که مسیر ارتقای بهره وری در کشور، ارتقای سطح آموزش‌ها است، گفت: تغییر در نگاه، ساختارها و تکنولوژی‌ها بدون آموزش اصلا منجر به رشد نمی‌شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از خبرگزاری شمس، «محمد کلامی»  روز شنبه، ۲۰ فروردین ماه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، اظهار کرد: توفیق خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی را باید قدر دانست، این نظام سجاده‌ی عبادت است و هر کس در این نظام کار می‌کند در حال عبادت است.
وی با بیان این‌که شعار اصلی دولت سیزدهم، بهبود معیشت مردم و ارتقا و رشد شاخص های اقتصادی است، بیان کرد: دولت سیزدهم، رشد اقتصادی هشت درصدی را برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته و از طرف دیگر معیشت مردم و عدالت را هم جزو اولویت‌های اصلی خود قرار داده است.
کلامی ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم چنین امر مهمی را محقق کنیم، باید یک مسیر درست که ابتدا و انتهایش مشخص است را طی کنیم. ابتدای این مسیر آموزش است. مسیر ارتقای بهره وری، ارتقای آموزش هاست. بدون آموزش، بدون تغییر در نگاه و ساختارها، تغییر در روش ها و تکنولوژی ها به هیچ عنوان رشد ۸ درصدی محقق نخواهد شد. بخش عمده ای از سهم رشد ۸ درصدی بهره وری است و بنابراین این سازمان یک نقش اساسی را در ارتقای بهره وری در استان ایفا می‌کند.
وی ادامه داد: مسئله دیگری که باید به آن توجه داشت، تغییرات ساختاری و بیکاری ناشی از این تغییرات است که ما به آن بیکاری ساختاری می‌گوییم، بسیاری از تغییرات اقتصادی در دنیا به اندازه‌ای شدت گرفته که خیلی از مشاغل در گذر زمان و دهه پیش رو ارزش خود را در اقتصاد از دست خواهد داد و مشاغل جدیدی معرفی خواهند شد. سازمان فنی و حرفه ای به دلیل انعطاف پذیری ساختاری که دارد یکی از مراکزی است که می تواند حتی سریع تر از دانشگاه‌ها نیروی کار مورد نیاز این تغییر ساختاری را آموزش و تحویل جامعه بدهد.
این مقام مسئول عنوان کرد: بعضی از سرفصل‌های کتاب های دانشگاهی ما برای ۴۰ سال پیش است، الان در دانشگاه‌های ما کتابی تدریس می‌شود تحت عنوان آشنایی با کامپیوتر. آشنایی با کامپیوتر برای دهه هفتاد بود، الآن کودک ۵ ساله این‌ها را بلد هست. ما باید به سراغ آموزش نرم افزارهای تخصصی هر رشته برویم، ولی متأسفانه سرفصل های درسی ما یک گام عقب تر از تحولات اقتصادی و اجتماعی هستند. این را نباید سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای دچارش شود، بلکه پیش‌بینی کند و برایش برنامه آموزشی تدوین کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم استفاده از پتانسیل‌های استان در بحث مهارت و آموزش، گفت: ما یک بخش خصوصی بسیار کارآمد در استان داریم، بالغ بر ۸۵ درصد اقتصاد استان مربوط به بخش خصوصی است که خود یک مجموعه دانش بنیان بوده و می‌توان از ظرفیت‌ آن‌ها برای آموزش بهره گرفت. اکنون کمتر کارخانه‌ای در استان می‌توان یافت که پایه‌های دانش بنیان برای آن تعریف نشده باشد.
وی افزود: لازم نیست ما تمام تجهیزات را بخریم و در یک مکانی متمرکز کنیم تا بتوانیم آموزش‌هایی را برای جامعه انجام دهیم، می‌شود از ظرفیت‌های مربیان سازمان فنی و حرفه‌ای و هم واحد‌های فعال اقتصادی و هم ظرفیت تکنولوژیکی آن‌ها برای ارتقای نیروی کار استان استفاده کرد.
کلامی در پایان با اشاره به اینکه جنس بیکاری در استان ما، از جنس تحصیل کرده و نخبگانی است، گفت: ما در استان کمبود نیروی کار و کارگر داریم، باید مهارت‌‍‌ها و آموزش‌ها برای تحصیل کرده‌ها و نخبگان در اولویت باشند، مهارت‌هایی که هم به‌روز باشد و هم ختم به کارآفرینی بشود. قرار نیست همه را کارگر واحدها بکنیم، سوگیری آموزش‌ها باید به سوی کارآفرینی باشد.