اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 28 فروردين 1401
کد 5293

سرپرست آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در دیدار با روسای مراکز تابعه این اداره کل، عنوان کرد:

علی مشایخی: انقلاب و تحول در حوزه مهارت آموزی، رویکرد اصلی آموزش فنی و حرفه ای استان است

علی مشایخی، سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در اولین نشست حضوری و صمیمی با روسای مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی  ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و نیز ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع) از خدمات و فعالیتهای صورت گرفته در آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی تشکر و قدردانی نمود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، علی مشایخی، سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در اولین نشست حضوری و صمیمی با روسای مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی  ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و نیز ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع) از خدمات و فعالیتهای صورت گرفته در آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی تشکر و قدردانی نمود.
وی ادامه داد: با وجود ظرفیت های بالقوه بسیار توانمندی که در مراکز شهرستان ها وجود دارد، امیدواریم منشاء خیر و برکات در آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی باشیم.
مشایخی اظهار داشت: در اهمیت آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارتی همین بس که رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این خصوص تاکید داشته اند. یعنی رویکرد ساختار حاکمیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده این است که ما به یک تحول در حوزه اقتصاد نیاز داریم و مبنای این تحول، اشتغال است و مهمترین مولفه اشتغال، آموزش های مهارتی است.
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان افزود: هر چه به سمت توسعه یافتگی و پیشرفت و افق 1404می رویم امیدواریم بتوانیم جزو  سه کشور اول منطقه و آسیا در حوزه آموزش، علم و فناوری باشیم و این رویکرد، رویکرد قطعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و سیاستهای کلی اشتغال، اقتصاد مقاومتی و تامین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری هم به مساله توسعه یافتگی مبتنی بر زیرساخت های اشتغال اشاره شده است که رسالت ما را در حوزه آموزشهای فنی و حرفه ای افزایش می دهد.
 علی مشایخی ادامه داد: موضوعی که در افق پیش رو در اولویت است، اصطلاحی است با عنوان " بر مدار تحول و انقلاب مهارت آموزی". یعنی بتوانیم با این دو رویکرد، انقلابی در مهارت آموزی اتفاق بیافتد که زیر ساخت های ابتدایی این تحول به همت مدیران سابق قرار داده شده و ما هم امیدواریم که بتوانیم این مسیر را به کمک هم به خوبی جلو ببریم.
مشایخی خاطر نشان کرد: کلید واژه انقلاب مهارت آموزی را باید با رویکردی اساسی برای برنامه ای یک یا دو ساله در نظرگرفته و پیش ببریم.
وی افزود: امیدوارم رویکرد جدید در مجموعه آموزش فنی و حرفه ای استان رقم بخورد و استان آذربایجان شرقی پایلوت طرح انقلاب مهارت آموزی شود.
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: نیاز به تغییر و تحول در حوزه اقتصاد هستیم و هر نوع تغییر و تحولی نیاز به یک زیر ساخت دارد و رویکرد جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای  کشور، اختصاصی شدن حوزه درآمدهاست که دست روسای مراکز و ادارات باز گذاشته می شود.
علی مشایخی در ادامه با اشاره به ابلاغ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، سه مساله اصلی یا اولویت جدی کاری را در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مطرح نمود.
وی تصریح نمود: اولین اولویت جدی ما در آموزش فنی و حرفه ای استان، هدایت آموزشهای فنی و حرفه ای به سمت آموزشهای نو آورانه، دانش بنیان و فن آورانه است.
مشایخی ادامه داد: آینده مشاغل و مشاغل آینده برای ما در پنج حوزه کاری مهارت های مشاغل آینده را احصاء می کند.
وی با اشاره به اهمیت موضوع، مشاغل جدید و آینده را، دیپلماسی مهارت و ظرفیت و بوم استان به لحاظ مرزی بودن آن مهم و اساسی عنوان کرد.
علی مشایخی توجه جدی به موضوع مسابقات آزاد مهارت را که مورد تاکید رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است، را خواستار شد و افزود: استان آذربایجان شرقی به لحاظ قطب صنعتی بودن دارای زیر ساخت های خوب و ارزشمندی است که باید توجه ویژه ای را به این امر داشت.
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در این نشست، توجه جدی به حوزه آسیب های اجتماعی، حاشیه شهرها و روستاها تاکید نمود.
مشایخی با اشاره به اهمیت این موضوع افزود: توجه به این حوزه ها هم در سیاست های کلی نظام و هم در دولت عدالت محور رییس جمهور محترم نیز جزو شاخص های جدی است. اعم از زنان سرپرست خانواده، کودکان کار، زندان ها، و نیز روستاها جزو این حوزه های مورد توجه هستند.
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی توجه ویژه به بخش خصوصی( آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد) را به عنوان توانی بالقوه برای استان و آموزش فنی و حرفه ای برشمرد و آن را جزو دغدغه های شخصی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: توانمندسازی و ارتقای توانمند سازی این بخش به همان میزان، توان ما را برای فعالیت در حوزه آموزشهای مهارت محور، دانش محور فناورانه را افزایش می دهد.
مشایخی با اشاره به اهمیت و نقش بخش خصوصی در مهارت افزایی، اداره کل را به عنوان نقشی تسهیل گر برشمرد تا تصدی گر.
وی، استفاده از توان شرکای اجتماعی و وجود خیرین استانی را در راستای مهارت آموزی بسیار معمول کلیدی عنوان کرد و تاکید کرد: هر چقدر بتوانیم از ظرفیت شرکای اجتماعی و خیرین استان استفاده کنیم در حوزه مهارت آموزی، قطعا موجبات خبر و برکت در حوزه آموزش مهارت آموزی خواهد بود.
وی تصریح نمود: امیدواریم موضوع مجمع خیرین و توسعه " نهضت نذر مهارت و نذر اشتغال " را در شهرستان تقویت نماییم.
وی ادامه داد: آذری زبان ها، پرچمدار کارهای خیر بوده و هستند و امیدواریم با فعال نمودن نهضت نذر مهارت، گام های موثر و ارزشمندی را در حوزه مهارت افزایی و اشتغالزایی را در سطح استان آذربایجان شرقی برداریم.
در این نشست، روسای مراکز ضمن دیداری صمیمی با سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای گزارشی مختصر از فعالیتهای صورت گرفته در مراکز را ارائه نمودند. 
شایان ذکر است؛ پیشنهادات روسای مراکز جهت بررسی توسط نماینده روسای مراکز ارائه گردید.