اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 9 خرداد 1401
کد 5404

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

ضرورت توسعه فرهنگ مهارت آموزی در جهت به بار نشستن خلاقیت و کارآفرینی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، بر ضرورت توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی در جهت جلوگیری از مدرک‌گرایی و به بار نشستن خلاقیت و کارآفرینی افراد تأکید کرد

 معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، بر ضرورت توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی در جهت جلوگیری از مدرک‌گرایی و به بار نشستن خلاقیت و کارآفرینی افراد تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، مدرک گرایی را از آفات بزرگ برای نظام آموزشی برشمرد و افزود: مدرک گرایی نه تنها برای سیستم آموزشی بلکه برای کل جامعه یک آسيب جدی محسوب می شود و متأسفانه مدرک تحصیلی، افراد را در جامعه صاحب شأن و منزلتی اجتماعی کرده است.
 وی با بیان اینکه ۴5 درصد از کسانی که به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مراجعه می کنند، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که بازار آنها را جذب نکرده است، اظهار داشت: چنانچه در کشور به جای توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی، امتیاز مدرک همه گیر شود و همه افراد تمایل داشته باشند که دکتر و مهندس خطاب شوند؛ جامعه‌ای خواهیم داشت مملو از افرادی که مدرک تحصیلی بالایی دارند، بدون اینکه از تخصص و مهارت لازم بهره ای ببرند.
 به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، افرادی آینده جامعه مدرک‌گرا را تشکیل خواهند داد که به واسطه داشتن مدرک، اعتماد به نفس کاذب داشته و هر شغلی را قبول نمی کنند، تقاضا برای مشاغل دولتی و اداری زیادتر از قبل می شود و خلاقیت و کارآفرینی از بین می رود.
 وی توسعه مهارت‌های فنی و حرفه ای، شناسایی مشاغل جدید مهارتی دانش بنیان، آموزش‌های تقاضامحور متناسب با نیاز بازار کار و ... را از اولویت‌های فعالیت سازمان در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و افزود: سه عامل نیروی انسانی، فناوری و بنگاه های دانش بنیان محرک موتور اقتصادی کشور هستند که بدون آن ها رشد چشمگیری در جامعه پدیدار نخواهد شد و در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفه ای شناسایی، تدوین استانداردهای بین‌المللی و ارائه آموزش های مشاغل دانش بنیان را با همکاری پیشکسوتان و صاحبان ایده به عنوان رویکردهای نوین در دستور کار خود قرار داده است.
حسینی‌نیا با تأکید بر افزایش شأن و منزلت اجتماعی مهارت و شغل در جامعه، به جوانان و فارغ‌التحصیلان پیشنهاد کرد تا با مهارت‌افزایی و توسعه مهارت‌های مرتبط با رشته خود به دنبال اشتغال در شرکت‌های دانش بنیان و راه اندازی کسب و کار خصوصی باشند .