معاون اول رییس جمهور در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در دولت سیزدهم، بیان داشت: مهارت آموزی از دبستان باید در دستور کار قرار گیرد/ مدرک گرایی بدون توجه به نیازهای بازار قابل قبول نیست نبرگزار شد .
معاون اول رییس جمهور در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در دولت سیزدهم، بیان داشت: مهارت آموزی از دبستان باید در دستور کار قرار گیرد/ مدرک گرایی بدون توجه به نیازهای بازار قابل قبول نیست نبرگزار شد .
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت اول ریاست جمهوری، نخستین جلسه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در دولت سیزدهم به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.
معاون اول رییس جمهور در این جلسه که اکثریت اعضا حضور داشتند، توجه به مشاغل آینده و همچنین آینده مشاغل را دو نکته کلیدی در سرمایه گذاری و آموزش نیروی انسانی در کشور برشمرد و گفت: باید اشتغال زایی در راستای آموزش مهارت های فنی و حرفه ای و نیازهای واقعی بازار کار داخلی و جهانی جهت گیری شود.
محمد مخبر، با اشاره به اهمیت تربیت نیروی متخصص و با مهارت مورد نیاز و متناسب با بازار کشور تأکید کرد: تجربه دنیا در سالهای گذشته نشان داده است که آموزش مهارتهای فنی و حرفه ای و همچنین مهارت افزایی مهمترین منبع خلق ثروت در کشورها بوده است. بنابراین باید نیروی کار متخصص متناسب با مشاغل آینده از مقاطع تحصیلی ابتدایی در آموزش و پرورش تا دانشگاه های کشور تربیت شوند.
وی مدرک گرایی بدون توجه به نیازهای بازار را یکی از مهمترین مشکلات کشور در نظام آموزشی و تربیتی عنوان و تأکید کرد: باید در زمینه تربیت نیروی متخصص در بنگاه های کوچک اقتصادی و همچنین مشاغل خانگی سرمایه گذاری اساسی شود چرا که طبق آمار در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بیشترین توجه برای رشد و توسعه اقتصادی در این زمینه ها انجام شده است و ایران با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای نیروی انسانی می تواند از این فرصت به خوبی استفاده نماید.
معاون اول رییس جمهور گفت: آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در زمینه های فناوری اطلاعات و همچنین نیروی کار متخصص سهم بسزایی در مشاغل آینده ایران و جهان دارد.
وی گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا علاوه بر جذب دانشجویان در مشاغل مهارتی، فارغ التحصیلان دانشگاهی که مدرک تحصیلی آنها با نیازهای کنونی بازار مطابقت ندارد نیز بتوانند با گذراندن دوره های لازم برای ورود به مشاغل تخصصی و فنی و حرفه ای آمادگی و مهارت لازم را پیدا کنند.
مخبر از وزارتخانه های ذیربط خواست تا با ایجاد انگیزه های مادی و معنوی برای نخبگان مهارتی کشور زمینه های لازم برای ترغیب نیروی جوان کشور در خصوص گذراندن دوره های مهارت آموزی و همچنین مهارت افزایی را فراهم کنند.