اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 17 شهريور 1401
کد 5589

در جلسه شورای عالی مهارت استان آذربایجان شرقی عنوان شد:

دکتر محمد علی آل هاشم: شورای عالی مهارت بهترین محمل برای اثربخشی کردن مهارت آموزی است/ آموزش مهارت های فنی و حرفه ای باید به سمت آموزش های دانش بنیان برود

کسب دانش، مهارت و فناوری های نوین یکی از مهمترین ارکان توسعه اقتصاد پایدار به شمار می آید
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، جلسه شورای عالی مهارت با حضور دکتر غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، حجه الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی آل هاشم، نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه محبوب تبریز، زین العابدین خرم، استاندار،دکتر محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، فرشکاران، رییس سازمان برنامه و بودجه، حسین فتحی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، علی مشایخی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، پرنیان، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی عضو شورای مهارت استان و فعال در حوزه مهارت آموزی برگزار شد.
دکتر آل هاشم، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب تبریز در جلسه شورای عالی مهارت با اشاره به اهمیت بحث مهارت آموزی گفت:اهمیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای همه روشن است. چراکه نظام آموزش فنی و حرفه ای مهمترین بخش پازل مهارت آموزی نظام آموزشی در کشور است و تربیت نیروی انسانی ماهر مهمترین رویکرد این سازمان است پس توجه به آموزشهای فنی و حرفه ای باید از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.
وی خاطر نشان کرد: رشد کیفی منابع انسانی به وسیله آموزش فنی و حرفه ای و رمزدستیابی به توسعه پایدار بشمار می آید
دکتر آل هاشم  ادامه داد: متاسفانه برخی از فارغ التحصیلان دانشگاهی افراد فاقد توانایی در ایجاد اشتغال هستند که قادر به ورود بازار کار نیستند و صرفا مدرک گرفته اند.
کسب دانش، مهارت و فناوری های نوین یکی از مهمترین ارکان توسعه اقتصاد پایدار به شمار می آید
وی  وجود شورای مهارت در استان را به فال نیک گرفت و افزود: برگزاری این شوراها می تواند موجب همکاری تنگاتنگ میان منابع انسانی و مسئولان استانی شود و اشتغالزایی و بهبود بهره وری را در استان رقم بزند و این شورا جزو شوراهای مهم در استانهاست.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ادامه داد: مهارت آموزی اثربخش، یک فعالیت جمعی است و به گروه سیاست گذاری نیاز دارد.
آموزش مهارتی که منجر به اشتغال می شود نیازمند همکاری و مشارکت همه سازمان ها و بنگاههای اقتصادی برای توسعه اشتغال پایدار در استان است.
وی تاکید کرد: این شورا بهترین محمل برای اثربخشی کردن مهارت آموزی هاست و سیاست شورای عالی مهارت استان باید به گونه ای باشد که هیچ پروژه ای آغاز نشود مگر آنکه موضوع مهارت آموزی نیز در کنار آن پیش بینی شده باشد.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: لازم است نهضت مهارت آموزی به عنوان یک نیاز جدی مورد توجه قرار بگیرد و کلیه پروژه ها که دارای پیوست مهارتی بوده و با توسعه مهارت آموزی زمینه انحراف در بسیاری از طرح هایی که از تسهیلات اشتغالزایی استفاده می کنند از بین می رود.
وی ضمن ابراز خرسندی از نقش آموزش فنی و حرفه ای در مهارت آموزی سربازان  وظیفه نیروهای مسلح، خاطر نشان کرد: ارائه کارت مهارت به همراه کارت پایان خدمت برای سربازانی که ترخیص شده اند، یک حرکت زیبایی است تا در آینده بتواند زمینه های اشتغال خود را فراهم نمایند.
دکتر آل هاشم ادامه داد: پرداختن به موضوع آموزش فنی و حرفه ای برای برطرف ساختن پیامدها و معضلات اجتماعی در جامعه کنونی بسیار اهمیت دارد و با توجه به تغییرات دنیای کار، تنوع حرفه ها و مشاغل تخصصی و نیمه تخصصی در آینده، وظایف امروز در سازمانهای مسئول در حوزه آموزشهای فنی و حرفه ای را افزایش می دهد.
وی افزود: آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در استان باید به سمت شوراهای تازه تاسیس و نوین برود، شوراهایی که زمینه ورود به شرکت های دانش بنیان را هم داشته باشند و در بسترهای مختلف و در این مسیر حرکت کنند.
دکتر محمد علی آل هاشم افزود: مشاغل حوزه های گردشگری و استفاده از پتانسیل فضای مجازی و نیز استفاده از مهارت های کشورهای منطقه از طریق بومی سازی نیز می تواند زمینه ساز اشتغالزایی شود.
وی تصریح نمود: لازم است به سمت کاربردی کردن آموزش های فنی و حرفه ای و استفاده مطلوب از ظرفیت آموزش های فنی وحرفه ای از طریق ارائه سرفصل های آموزشی مهارت های شغلی همسو با نیازمندی های استان پیش برویم.
وی همچنین با اشاره به چالش های موجود در این حوزه، خاطر نشان کرد: ناشناخته بودن نیازهای کیفی بازار کار، کمبود اطلاعات جدید مربوط به نیروی کار، کمبود مشاوران زبده و مطلع، کم توجهی به تشکیل سرمایه های انسانی، مشارکت غیر فعال غیر خصوصی در فعالیتهای آموزش فنی و حرفه ای و نارسایی قوانین و مقررات از چالش های موجود در آموزش های فنی و حرفه ای به شمار می رود.
امام جمعه تبریز افزود: نظام آموزش فنی و حرفه ای باید با سرمایه گذاری روی نیروی کار، تمام تلاش خود را در جهت نیل به توسعه پایدار بکار گیرد و لازم است با کسب مهارت و ایجاد تخصص های مختلف، متناسب و هماهنگ با نیازهای جامعه قدم بردارند تا ضمن ارتقای پویایی و شادابی در بین قشر جوان باعث جلوگیری از هدر رفتن منابع انسانی و مالی در کشور شود.
دکتر آل هاشم اظهار داشت: طرح های نوین آموزشی مرتبط با فنی و حرفه ای مشتمل بر طرح خانه های کارآفرینی و مهارتی چند منبعی کردن درآمد روستاییان، ساماندهی مهارت آموختگان و شاغلین صنعت ساختمان و تعامل آموزش های مهارتی و اشتغال از اقدامات خوب و آتیه ساز این سازمان خواهد بود.