اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 17 شهريور 1401
کد 5590

در جلسه شورای عالی مهارت استان مطرح شد:

نهضت مهارت آموزی نیاز جدی قرار بگیرد/ فرهنگ مدرک گرایی باید تغییر کند

در جلسه شورای عالی مهارت استان بر لزوم مهارت آموزی و تغییر فرهنگ مدرک گرایی تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، جلسه شورای عالی مهارت استان صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان، عابدین خرّم، استاندار آذربایجان‌شرقی، غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر تعاون،کار  و رفاه اجتماعی و رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و تعدادی از مدیران کل استان برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در ابتدای این جلسه اظهار داشت: اهمیت سازمان فنی و حرفه‌ای بسیار روشن است و فنی و حرفه‌ای مهم ترین بخش مهارت آموزی کشور است و تربیت نیروی ماهر بسیار مهم است.
وی ادامه داد: مهارت آموزی رمز دستیابی به توسعه پایدار به شمار می‌آید، افراد تحصیل کرده متاسفانه فاقد مهارت ایجاد شغل هستند. ارتباط تنگاتنگ اداره کل  آموزش فنی و حرفه‌ای با سایر دستگاه‌ها می‌تواند اشتغال‌زایی و بهره‌وری را در استان رقم بزند.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه شورای مهارت یکی از شورای‌های مهم استان است، گفت: مهارت‌آموزی اثربخش یک فعالیت جمعی است و به بلوغ سیاست‌گذاری نیاز است و از این جهت آموزش مهارتی که منجر به اشتغال شود نیازمند همکاری و مشارکت همه سازمان‌هاست.
وی ادامه داد: این شورا بهترین محل برای اثربخشی کردن مهارت‌آموزی هاست، سیاست شورای مهارت استان باید به گونه‌ای باشد که هیچ پروژه‌ای آغاز نشود مگر آنکه موضوع مهارت آموزی نیز در آن پیش‌بینی شده باشد.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تصریح کرد: لازم است نهضت مهارت آموزی به عنوان یک نیاز جدی مورد توجه قرار بگیرد و کلیه پروژه‌ها که دارای پیوست مهارتی می‌باشد و با توسعه مهارت آموزی زمینه انحراف در بسیاری از طرح‌های تسهیلات اشتغال‌زایی استفاده می‌کنند از بین برود.
وی خاطرنشان کرد: توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و توجه به اصلاح آن به عنوان ابزاری کارآمد برای تربیت و افزایش کارایی و نیروی انسانی به منظور زمینه‌سازی برای اصلاحات اقتصادی باید از اولویت‌های نخست اصلاح نظام آموزشی استان باشد.
 
در ادامه نیز عابدین خرّم، استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در کشور بخواهیم رشد و ترقی اتفاق بیافتد باید اول از لحاظ فرهنگی در اشتغال کار کنیم و بدانیم از طریق فرهنگ می‌توانیم به آموزش و مهارت برسیم.