اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 5 آبان 1401
کد 5665

تحقیق و توسعه پل ارتباطی صنعت و دانشگاه

راه اندازی واحد تحقیق و توسعه صنایع هدف نهایی رویداد رینوجاب/ پوست‌اندازی جدید فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی با حضور در غرفه پیشران اقتصاد در نمایشگاه رینوتکس 2022 تبریز گفت: ما متولی برگزاری دو رویداد رینوجاب و رینواسکیل هستیم.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از پیشران اقتصاد؛ مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی با حضور در غرفه پیشران اقتصاد در نمایشگاه رینوتکس 2022 تبریز گفت: ما متولی برگزاری دو رویداد رینوجاب و رینواسکیل هستیم.
وی گفت: راه اندازی واحد تحقیق و توسعه و یا به اصطلاح آر اند دی در واحدهای صنعتی می تواند تاثیر بسیاری در جذب نخبگان دانشگاهی در بخش صنعت داشته باشد برای همین در برگزاری رویدادها به این موضوع نیز پرداخته شده است.علی مشایخی با بیان این که در رویداد رینو اسکیل تلاش می کنیم علاوه بر ارتقای سطح آموزشی اساتید، آموزش های این مجموعه نیز به صورت کاربردی انجام شود، افزود: مهارت های سنتی را به مهارت های هایتک و فناور که نیاز کارخانه های صنعتی استان است تبدیل می کنیم.
وی ادامه داد: فنی و حرفه ای موظف به آموزش مهارت های متعدد در حوزه های مختلف است بنا بر این در رویداد رینو جاب به دنبال این هستیم که واحدهای تولیدی بستر مناسبی برای ورود افراد تحصیل کرده و نخبه های دانشگاهی ایجاد کنند.
وی مهمترین بحران واحدهای تولیدی را تامین نیروی انسانی ماهر دانست و گفت: برخی از واحدهای صنعتی بزرگ به دلیل نبود نیروی انسانی ماهر خط تولید خود را متوقف کرده اند این در حالی است که خانواده ها مدعی هستند که فرزندانشان بیکار هستند و کسب و کاری برای اشتغال وجود ندارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی با بیان این که شرکت های دانش بنیان و خلاق باید تقویت شوند، افزود: باید بنگاه های کوچک اقتصادی زودبازده که محیطی هایتک دارند ایجاد شود چرا که شاید چهره دانشگاهی نمی تواند با فضای واحد صنعتی سازگار شود ولی همان واحد تولیدی با راه اندازی یک واحد تحقیق و توسعه و یا به اصطلاح آر اند دی و یا هاب دانش بنیان می تواند نخبگان دانشگاهی را به خوبی جذب کنند.
مشایخی ادامه داد: در حال حاضر به منظور افزایش بهره وری، مدت زمان دوره های آموزشی 9 ماه را به یک و نیم ماه کاهش داده ایم ولی با آموزش بخشی از استانداردها کیفیت دوره ها پایین نیامده است.
وی تاکید کرد: در سه ماه اخیر تمام ورودی های فنی و حرفه ای با تعیین سطح انجام می شود و کارآموزان به دوره مناسب مهارتی راه می یابند و در نهایت پس از این که کارآموزان در این دوره ها توانمند شدند با آزمون نهایی به بخش صنعت وارد می شوند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی گفت: در این زمینه با شرکت تراکتورسازی ایران، شرکت پتروشیمی، پالایشگاه، چرخشگر و ایدم تفاهم نامه آموزش مهارت و مجوز ورود به بازار کار داریم.
پوست‌اندازی جدید آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی
مشایخی با بیان این که در رویداد رینو اسکیل تلاش می کنیم علاوه بر ارتقای سطح آموزشی اساتید، آموزش های این مجموعه نیز به صورت کاربردی انجام شود، افزود: مهارت های سنتی را به مهارت های ‌هایتک و فناور که نیاز کارخانه های صنعتی استان است تبدیل می کنیم.
وی با بیان این که از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری 18 کارگاه فناوری را تجهیز کرده ایم، اظهار کرد: در رینو‌اسکیل به دنبال این نگرش هستیم که تامین تجهیزات مراکز آموزش فنی و حرفه ای به سمت مهارت های خلاق حرکت کند که در این زمینه کارگاه نانو و کارگاه ویژه دانش بنیان برای افراد نابینا تجهیز کرده ایم که روز جمعه از این کارگاه ها رونمایی می شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی افزود: در واقع هدف از رویداد رینو اسکیل این است که ما توانمندی های دانش بنیان مانند ابزار رباتیک و مکاترونیک را به صنعت معرفی کنیم تا بخش صنعت نیز خود را با این فناوری ها تطبیق دهد.