اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 7 آبان 1401
کد 5668

با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور به میزبانی آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی برگزار شد:

رویداد RINO SKILL با بررسی چالش های آموزش های مهارتی دانش بنیان در رفع نیازهای صنایع و نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای

رویداد RINO SKILL با بررسی چالش های آموزش های مهارتی دانش بنیان در رفع نیازهای صنایع و نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای با حضور مسکنی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور، صالحی راد، رئیس مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران، فتحی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، علی مشایخی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، فیروزی، مدیر مرکز رشد دانشگاه صنعتی سهند، نماینده شرکت آی سودا و نمایندگانی از بخش خصوصی در این رویداد حضور داشتند.
رویداد RINO SKILL  با بررسی چالش های آموزش های مهارتی دانش بنیان در رفع نیازهای صنایع و نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای با حضور مسکنی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور، صالحی راد، رئیس مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران، فتحی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، علی مشایخی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان،  فیروزی، مدیر مرکز رشد دانشگاه صنعتی سهند، نماینده شرکت آی سودا و نمایندگانی از بخش خصوصی در این رویداد حضور داشتند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آدربایجان شرقی، مهدی مسکنی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور نیز در این رویداد، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین رویداد فناورانه و نیز برگزاری نمایشگاه نوآوری و فناوری رینوتکس ( تبریز- 2022 ) که در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شد افزود: ارتباط بین مهارت و اشتغال، ارتباط مستقیمی است.
وی با اشاره به تحقیقی که برای انجام طرح مهارت های جوانان در سالهای گذشته و با استفاده از فناوری های روز دنیا انجام شده بود با استناد به آن اظهار داشت: هر انسانی برای اینکه ماهر شناخته شود باید تعداد 252 مهارت داشته باشد که ازجمله آن؛ مهارت گوش دادن، سوال کردن، صحبت کردن، موسیقی، شعر خواندن، و ..... و مهمتر از همه مهارت با هم کار کردن است که در هر کسب وکاری خیلی مهم و اساسی است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور خاطر نشان کرد: اولین چیزی که یک تیم استارت آپ باید داشته باشد؛ ایده، خلاقیت و مهمتر از همه تیم سازی است.وی تصریح نمود: تیم داری مسئله مهمی است و شاکله اصلی دانش بنیان ها و استارت آپ ها نیز همین تیم محوری است که چنانچه خوب اتفاق بیافتد ایده و خلاقیت به یک محصول موفق تبدیل می شود و بحث تیمداری و با هم کار کردن باید از سنین اولیه کودک آموزش داده شود چراکه تعاون، شاکله اصلی توسعه کارهای تیمی است.

 

 
حسین فتحی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این رویداد گفت: اقتصاد ما بر پایه سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تشکیل یافته است و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری و نیز تمامی صاحب نظران در این حوزه، اگر اقتصاد با مردم و برای مردم شروع شود بهترین و برترین نوع اقتصاد خواهد بود.
فتحی ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی نیز مرکز نوآوری تعاون تشکیل شده است و افرادی که ایده های خوبی دارند می توانند آن ایده را با تبدیل کردن به خلاقیت و سپس نوآوری آن یک واحد کسب و کار  که منجر به کارآفرین است ایجاد نمایند.
وی با اشاره به این موضوع که در استان در حوزه اشتغال اقدامات خوبی انجام شده، خاطر نشان کرد: روند کند بیمه بیکاری نشان از ایجاد اشتغال های جدید در استان است که امیدواریم بتوانیم در سال جاری نیز به افزایش این روند یعنی اشتغال آفرینی برای جوانان گام های موثری برداریم.
وی در ادامه سخنانش خبر از اقدامات موثر در حوزه روابط کار، احقاق حقوق کارگران در حوزههای مختلف مطالبی عنوان کرد.
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر آینده مشاغل به سمت دانش بنیان است، تصریح نمود: در سال 1400 با توجه به تعهد ایجاد اشتغال برای 12 هزار نفر، این اداره کل توانسته است تعداد 15 هزار اشتغال ایجاد نماید که امیدواریم بتوانیم امسال نیز ضمن انجام تعهدات گام های موثری در حوزه اشتغالزایی جوانان برداریم و این موضوع باید جدی گرفته شود.
  علی مشایخی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، در رویداد مهارت آموزی با اولویت اشتغال دانش بنیان که در محل مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره سه تبریز برگزار گردید، گفت: هدف از این رویداد بررسی چالش های آموزش های مهارت محور و آموزش های دانش بنیان است.
وی افزود: از جمله چالش های مهم در جامعه صنعت عدم وجود نیروی کار ماهر، کارآمد و متخصص مورد نیاز صنعت است.
مشایخی اظهار داشت: حلقه مفقوده بین آموزش های دانشگاهی و صنعت، مهارت است به نحوی که بتوانیم نیاز صنعت را به نیروی کار متخصص و ماهر محقق نماییم.

 

 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در ادامه، آموزش های فنی و حرفه ای و آموزش های مهارتی را هنر تبدیل علم نافع به عمل صالح عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: رویکرد اصلی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان، به سمت آموزش های نوآور و خلاق است و بهترین شریک در این خصوص حضور پر توان بخش خصوصی در کنار بخش دولتی است تا این روند شتاب یسشتر و قدرتمندی پیدا کند.
مشایخی تصریح نمود: بخش خصوصی( آموزشگاههای فنی و حرفه ای ) ویترین کار ما هستند و هدف از برگزاری این رویداد نیز که متشکل از حضور همزمان بخش دولتی با خصوصی است، این است که بتوانیم تریبونی باشیم تا سخنان و مسائل بخش خصوصی را به گوش مسئولان برسانیم.
در این رویداد، پنل و گفتمان تخصصی با حضور نمایندگان دولت، صنعت، دانشگاه و بخش خصوصی ( آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد ) و صاحب نظران در حوزه های مهارتی در خصوص پرسش های زیر پاسخ های لازم را ارائه نمودند:  نقش دولت در تسهیلگری، بازار محوری و زمینه سازی نقش آفرینی مردم در آموزشهای مهارت محور و دانش بنیان( در حوزه دولت)، بررسی چالش ها و راهکارهای پیش روی صنعت، فناوری و مهارت ( در حوزه صنعت )، انتظارات متقابل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد برای توسعه کمی و کیفی آموزشها ( در حوزه بخش خصوصی ) و به روز نمودن استاندارد های مهارت متناسب با نیاز صنایع از طریق کاربینی و آموزشهای دوگانه در جهت توانمندسازی کارآموزان مراکز آموزشی( در حوزه صاحب نظران مهارتی)
شاین ذکر است نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در راستای بهبود فضای کسب وکار دانش بنیان و هم راستا با شعار سال؛ تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین و با رویکرد توسعه و تجاری سازی فناوری از 2 آبان ماه تا 6 آبان ماه در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار گردید.