اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 21 آذر 1401
کد 5748

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: سازمان آموزش فنی و حرفه ای مهمترین سازمان در روند توسعه کشور می باشد

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در دومین جشنواره ملی پژوهش های مهارت محور و تجلیل از پژوهشگران و آثار منتخب، این سازمان را مهمترین سازمان توسعه ای کشور دانست که می تواند روند توسعه کشور را رقم بزند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: سازمان آموزش فنی و حرفه ای مهمترین سازمان در روند توسعه کشور می باشد
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در دومین جشنواره ملی پژوهش های مهارت محور و تجلیل از پژوهشگران و آثار منتخب، این سازمان را مهمترین سازمان توسعه ای کشور دانست که می تواند روند توسعه کشور را رقم بزند.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی‌نیا»، با بیان اینکه دنیای پیچیده امروز اجازه آزمون و خطا را نمی دهد و هر برنامه ریزی مستلزم انجام تحقیق و پژوهش می باشد، گفت: مأموریت و رسالت این سازمان در زمینه اشتغال پذیری جوانان و اینکه بتوانند مشاغل آینده و آینده مشاغل را در اختیار بگیرند، سنگین است؛ بنابراین پژوهش سرلوحه فعالیت های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، قرار گرفته و تعامل خوبی با مؤسسات و مراکز پژوهشی کشور برقرار است.
*  بازار آموزش های مهارتی در جهان،‌ ۶۶۲ میلیارد دلار آمریکا!
معاون وزیر کار با اشاره به بازار ۶۶۲ میلیارد دلاری آموزش های مهارتی در جهان، از آمادگی برای پذیرش دانشجویان پسادکترا در تکمیل مهارت خبر داد و خواستار دنبال کردن پژوهش های مهارتی در نگارش رساله‌های خود شد و اعلام کرد: این افراد از حمایت های مالی و معنوی سازمان فنی و حرفه‌ای برخوردار می شوند.
وی از بازار بزرگ آموزش های فنی و حرفه‌ای در دنیا خبر داد و گفت: برابر گزارش های بین المللی،‌ اندازه بازار آموزش های فنی و حرفه‌ای در جهان ۶۶۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار آمریکاست و اگر قرار است از این بازار سهم شایسته‌ای داشته باشیم، باید موضوع پژوهش را جدی بگیریم چرا که این بازار بر مبنای فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه بوده است.
حسینی‌نیا درعین حال با اشاره به تدوین ۶۵۰۰ استاندارد آموزشی در حوزه فنی و حرفه‌ای، گفت: هم اکنون دنیا ۹۵۰۰ استاندارد را عملیاتی کرده است و تدوین ۳۰۰۰ استاندارد باقیمانده، دریایی کار پژوهشی می طلبد که البته برآورد می شود با آموزش‌هایی که برای مشاغل آینده و نوین ارائه می شود، این استانداردها به ۱۷ هزار استاندارد برسد.
وی تصریح کرد: تدوین محتواهای آموزشی و کاربردی که خاص این موارد باشد باید مبنای کار پژوهش قرار گیرد تا آنچه را که به عنوان شایستگی در نظام آموزش های فنی و حرفه‌ای تعریف می‌شود، هدف گیری کند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به طرح‌های سازمان متبوع خود در حوزه مهارت افزایی اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه طرح‌های خوبی در زمینه توسعه آموزش های فنی و حرفه ای در دست انجام است که از آن جمله می‌توان به طرح کهاد مهارت آموزی، آموزش هیبریدی، طرح نخلستان ویژه فارغ التحصیلان و طرح آموزش در محیط واقعی کار اشاره کرد که برای عملیاتی شدن آنها به مطالعه بیشتر و ارزشیابی‌های همگام و همزمان نیاز است.
 
* اعلام حمایت از رساله‌های دانشجویی در حوزه مهارت
معاون وزیر کار در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام حمایت از رساله‌های دانشجویی در حوزه مهارت آموزی، گفت: در سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای آمادگی داریم که در تهران و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای پذیرای دانشجویان پسادکترا باشیم و از دانشجویان مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد دعوت می کنیم که رساله های خود را در حوزه مهارت و آموزش های فنی و حرفه ای دنبال کنند. ما نیز در سازمان حمایت های مالی و معنوی و پشتیبانی‌های علمی و اطلاعاتی را که به تسریع روند پژوهش ها کمک کند، پیش‌بینی می‌کنیم.
حسینی‌نیا ادامه داد: بر اساس گزارشی که از ترسیم نقشه راه کشورها وجود دارد، کشورها توسعه خود را بر پایه سه مفهوم استارت آپ که کار دانشگاه‌هاست، اسکیل آپ که کار آموزش های فنی و حرفه‌ای است و اسکیِل آپ که کار صنایع و کارخانه‌هاست، بنا نهاده‌اند لذا یکی از محورهای اصلی و ارکان توسعه کشورها بحث مهارت آموزی و مهارت افزایی است و از همه کسانی که اهل پژوهش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و موسسات علمی و پژوهشی کشور هستند، برای این همراهی دعوت می کنیم تا بتوانیم چتر پژوهش‌های کاربردی را خصوصا در مباحث مربوط به فعالیت‌های دانش بنیان، در این سازمان بگسترانیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در پایان گفت: دیپلماسی مهارت و اینکه چگونه می توانیم از این مقوله در عرصه بین المللی استفاده کنیم و مراودات خود را با سایر کشورها توسعه بدهیم، زمینه خوبی برای پژوهش و کارهای بین المللی است.