اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 21 آذر 1401
کد 5749

حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در حوزه مهارت

  معاون پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از رویکرد این سازمان در حمایت از پایان نامه ها و رساله های دانشجویی در حوزه مهارت آموزی خبر داد.

حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در حوزه مهارت

معاون پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از رویکرد این سازمان در حمایت از پایان نامه ها و رساله های دانشجویی در حوزه مهارت آموزی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علی حسین شهریور در دومین جشنواره ملی پژوهش‌های مهارت محور با ارائه گزارشی از روند دریافت پژوهش‌های صورت گرفته و ارسال مقالات پژوهشی به سازمان، اظهار کرد: عمده طرح‌های پژوهشی مصوب شده با تاکید بر کاربردی بودن پژوهشها و حمایت از پایان نامه‌ها و رساله‌های پسادکترا بوده است و برای کاربست موثر طرح های پژوهشی از ناظران درون و برون سازمان استفاده شده است.
وی برگزاری وبینارها و پنل های تخصصی را از جمله اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برشمرد و گفت: در یکسال گذشته حدود ۸۰ وبینار استانی در سطح کشور برگزار کردیم و با توجه به ضرورت استفاده از منابع پژوهشی، پایگاه علمی و پژوهشی سازمان را راه اندازی و همه مقالات و پژوهشهای صورت گرفته را در دسترس قرار دادیم.
شهریور افزود: درخواست تاسیس موسسه پژوهشی نوع سوم را با همکاری دانشگاه تهران مطرح کردیم که امیدواریم به زودی شاهد راه اندازی آن باشیم.
معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، اقدام دیگر را برگزاری جشنواره‌های ملی پژوهش‌های مهارت محور ذکر کرد و گفت: امسال دومین دوره آن برگزار می‌شود و برای ساماندهی نظام‌مند و هدفمند آن، دستورالعملی تدوین شده و رویکرد جدید جشنواره را موضوع مهارت آموزی در دانشگاه‌ها و توجه ویژه به مراکز پژوهشی قرار دادیم.
شهریور در ادامه از دریافت ۴۸۳ اثر از سراسر کشور خبر داد و گفت: طبق فراخوانی که دادیم تاکنون ۴۸۳ اثر به سازمان رسیده که ۲۰۰ اثر خارج از سازمان و ۲۸۳ اثر از درون سازمان بوده است.همچنین از مجموع ۱۲ اثر پژوهشی، ۱۰ مورد برون سازمانی و ۲ مورد درون سازمانی بوده و در بخش سند حرفه نیز ۱۰۹ اثر دریافت کردیم که ۵۰ اثر درون سازمانی و ۵۹ اثر برون سازمانی بوده است.
حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در حوزه مهارت آموزی
وی با بیان اینکه رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای،‌ حمایت از پایان نامه ها و رساله های دانشجویی در حوزه مهارت آموزی است، تاکید کرد: در مدت کوتاه یکماهه که فراخوان دادیم، نزدیک به ۳۷ پایان نامه دانشجویی دریافت شد که ۱۴ مورد مربوط به دانشجویان دانشگاه‌ها و ۲۱ پایان نامه متعلق به دانشجویان سازمان فنی و حرفه ای بوده است.
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای ابراز امیدواری کرد: حوزه مهارت آموزی در زمینه پژوهش حرفی برای گفتن داشته باشد و مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها با حوزه مهارت آموزی پیوند مستحکمی برقرار کنند.
در این مراسم همچنین علیرضا منادی سفیدان - رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس‌ شورای اسلامی از تدوین اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای در مجلس خبر داد و گفت: امسال کمیسیون آموزش مجلس رویکرد خوبی را آغاز کرده و اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را در حال نوشتن دارد که امروز توسط هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در رساندن کشور به قله مهارت و افزایش اشتغال و توانمندسازی جوانان کشور نقش مهمی دارد و ما این اهداف را در قانون دیده‌ایم.
وی افزود: در بحث معیشت، عزیزانی که در سازمان فنی و حرفه‌ای مشغول به کارند، متاسفانه از حقوق های خوبی برخوردار نیستند که بحث ۵۰ درصد فوق العاده ویژه مطرح است که اکنون ۳۱ درصد پرداخت می شود و پیش بینی می کنیم که آن طرف سال ۵۰ درصد انجام گیرد تا بخشی از کمی حقوق‌ها جبران شود و کمیسیون اجتماعی مجلس نیز حمایت کرده است.
منادی سفیدان با اشاره به تصویب قانون جهش دانش بنیان اظهار کرد: این قانون مزایای بسیاری دارد و از همه می خواهم که این قانون را که در ۲۰ ماده است، بخوانند. قانون جهش تولید دانش بنیان، همه موانع بورسی، بیمه‌ای، بانکی و گمرکی را از سر راه شرکتهای دانش بنیان بر می دارد.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: سال گذشته ۶۰۰ شرکت دانش بنیان که هم اکنون در دانشگاه صنعتی شریف مشغول فعالیت هستند، توانستند با ۳۵۰۰ نفر اشتغالزایی، ۲۲۰۰ میلیارد تومان فروش داشته باشند و از حیث تولید علم به کارهای بزرگی دست بزنند.
فروش ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکتهای دانش بنیان
وی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان در کشور ما در حال عملیاتی شدن است، گفت: شرکتهای دانش بنیان سال گذشته ۴۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند که نشان از پیشرفت و رشد جایگاه علم و دانش و پژوهش و فناوری در کشور است لذا با قانون مصوب مجلس پیش‌بینی می‌کنیم که به زودی با شتاب بیشتری حرکت کنیم و مجموعه‌های زیادی از شرکتهای دانش‌بنیان را داشته باشیم.
منادی سفیدان اضافه کرد: تنها کشوری هستیم که شش نوع واکسن برای کرونا ساختیم و یکی از این واکسنها، واکسن استنشاقی رازی است، در حالی که آمریکایی‌ها هنوز به دانش ساخت واکسن استنشاقی نرسیده‌اند و هندی ها و چینی ها به آن دست پیدا کرده‌اند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس با تاکید بر اهمیت مهارت آموزی و بروز کردن مهارت ها، گفت: امروز در حوزه مهارت آموزی آموزش موتور پیکان و سمند دیگر فایده ندارد بلکه اکنون موتورهای TU۵ در جهت مصرف کم ساخته شده که باید آنها را یاد بدهیم.
وی گفت: امیدواریم که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بتواند با راه اندازی شرکتهای دانش بنیان درآمدزایی کند. البته سال گذشته از محل تبصره ۱۶ اعتبار خوبی برای سازمان فنی وحرفه‌ای دیدیم که معتقدیم تجهیزات سازمان برای مهارت‌های امروز باید به روز و نوسازی شود.
به گفته منادی سفیدان، در حال حاضر ۱۸ هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارد که اگر از هر کدام یک نفر نخبه شناسایی شود، ۱۸ هزار نخبه در کشور خواهیم داشت.
وی در پایان با اشاره به پیگیری موضوع رتبه‌بندی مربیان فنی و حرفه‌ای گفت: برای رتبه بندی مربیان فنی وحرفه ای مثل معلمان برنامه داریم. همانطور که رتبه بندی معلمان اجرا شد و حقوق هایشان افزایش یافت، برای ارتقای جایگاه و شأن و منزلت مربیان فنی و حرفه ای و افزایش سطح رقابت آنها نیز در مجلس برنامه داریم.