اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 5 مرداد 1395
کد 2691

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در تحریریه «نصر»:

عرضه نیروی کار مطابق با نیاز بازار کار نیست/به دنبال بازاریابی مهارت هستیم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی گفت: در جامعه ما که می گوییم بیکاری بیشتر شده، بعضی کارخانجات قادر به تامین نیروی متخصص خود نیستند و از طرفی دیگر هم انبوهی از بیکاران وجود دارد. این یعنی عرضه نیروی کار مطابق با نیاز بازار کار نبوده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی : یعقوب نماینده" عصر امروز با حضور در تحریریه پایگاه خبری، تحلیلی نصر، با تقدیر از فعالیت این رسانه، گفت: خوشبختانه "نصر" با فعالیت حرفه ای خود صفحه جدیدی در فضای رسانه ای استان ایجاد کرده است .

وی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم نصر با گسترش سطح تاثیرگذاری خود، نقش ویژه اش را در توسعه استان به خوبی ایفا کند .

مدیرکل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی با تاکید بر استفاده از ایده های جدید در آموزش های این سازمان، گفت: اخیرا سازمان آموزش فنی و حرفه ای تلاش های جدیدی را شروع کرده تا در حوزه تربیت منابع انسانی متخصص موفق تر عمل کند و در این زمینه بانک ایده تشکیل شده است .

نماینده به لزوم افزایش کیفی آموزش های این سازمان تاکید کرد و گفت: احساس می کنم از نظر کالبد به قدر وفور پیشرفت کرده ایم و امروز آنچه دنبال ان هستیم، توسعه منابع انسانی متخصص داخلی است .

وی کیفیت بخشی به آموزش های فنی و حرفه ای را اولویت این سازمان دانست و گفت: امروز مخاطب ما دیگر کارگر ساده دیگر نیست و عمدتا دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکتری مخاطب ما هستند و خدمات دهی به این قشر با سطح پایین کیفی مقدور نیست .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی اضافه کرد: امروز با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی های آموزشی، ما آموزش ها را به سمت شبیه سازی ها می بریم. امروز بحثی وجود دارد که کارگاه های ما پر از تجهیزات است و تحولات فناوری باعث شده تجهیزات دمده شده و کارگاه های ما به موزه تجهیزات تبدیل شود. برای جلوگیری از این روند مجبوریم از شبیه سازی ها استفاده کنیم .

نماینده گفت: مهمترین ویژگی آموزش های فنی و حرفه ای بحث انعطاف پذیری آن است. متاسفانه آموزش های رسمی خشک است و عموما در  عین حال که سخت است، کم بازده نیز هست .

وی افزود: ما به دنبال بازاریابی مهارتی هستیم. امروز به جز چند شهر بزرگ، در دیگر  شهرها مخاطبان ما کمتر شده است. آموزش های ما رایگان است. هدف ما این است که افراد بیشتری جذب کرده و آموزش های فنی و حرفه ای را به آن ها ارائه کنیم .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی به هفته مهارت و کارآفرینی اشاره کرد و گفت: ما در هفته مهارت و کارآفرینی (31 تیز تا 6 مرداد ماه) تلاش می کنیم تا شان و منزلت آموزش و حرفه ای را بالاتر ببریم تا مدرک گرایی در جامعه به مهارت گرایی سوق پیدا کند .

نماینده افزود: ما اعتقاد داریم بحث مهارت به شدت با اشتغال ارتباط مستقیم دارد و هر کس که مهارت بالایی داشته باشد، سریع تر جذب بازار کار می شود. دانشگاه های ما متاسفانه تنها آموزش های تئوری را به دانشجویان ارائه می کنند. سازمان فنی حرفه ای می خواهد با دانشگاه های استان تفاهم کند و دو کار را جلو ببرد؛ یک اینکه برخی واحدهای درسی دانشجویان در مراکز فنی و حرفه ای برگزار شود و دوم اینکه واحدهای کارورزی و کارآموزی دانشجویان در سازمان آموزش فنی حرفه ای برگزار شود. در این خصوص با دانشگاه آزاد اسلامی استان، دانشگاه نبی اکرم و دانشگاه علمی و

وی ادامه داد: در سال 94 بیش از 45 هزار نفر در مراکز فنی حرفه ای استان آموزش دیده اند که 15 هزار نفر آن در مراکز دولتی و بقیه در مراکز آزاد در بیش از 530 حرفه بوده است .

این مدیر مسئول بر اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای در کاهش آمار بیکاری تاکید کرد و گفت: بحث اشتغال یک بحث چند مولفه ای است که مبتنی بر عرضه و تقاضاست. در مباحث سرمایه گذاری، امنیت سرمایه گذاری و بحث های توسعه که در سطح جهانی مطرح هست، هر چقدر در این زمینه سرمایه گذری بیشتر شود تقاضای نیروی کار بیشتر خواهد شد .

نماینده اظهار داشت: آموزش های ما مبتنی بر نیاز واقعی بازار کار است. در جامعه ما که می گوییم بیکاری بیشتر شده، بعضی کارخانجات قادر به تامین نیروی متخصص خود نیستند و از طرفی دیگر هم انبوهی از بیکاران وجود دارد. این یعنی عرضه نیروی کار مطابق با نیاز بازار کار نبوده است. باید بازار کار را بشناسیم و دقیقا درست با نیاز بازار کار آموزش های خود را تنظیم کنیم. البته این بر عهده ما نیست که ارگان ها و سازمان مسئول دیگری باید این دیتا را به ما بدهند .

گزارش نصر حاکی است، در ابتدای این دیدار امیر کریم زاد شریفی گزارشی اجمالی از فعالیت های پایگاه خبری تحلیلی نصر به عنوان نخستین رسانه دیجیتال شمال غرب کشور ارایه داد .