مدیر امور توسعه معاونت استان های اتاق ایران، گفت: در آموزش نیروی انسانی باید به نیازهای بنگاه های اقتصادی کشور توجه شود.
مدیر امور توسعه معاونت استان های اتاق ایران، گفت: در آموزش نیروی انسانی باید به نیازهای بنگاه های اقتصادی کشور توجه شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، و به نقل از خبرگزاری نصر، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز به عنوان اولین اتاق کشور دوره آموزشی شغلی دو گانه دو آل را برگزار کرد.
صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی تبریز در آیین افتتاح این دوره با اشاره به ضرورت برگزاری دوره های آموزشی مشترک برای فعالان اقتصادی و صنعتی، پیشبرد موضوعات آموزشی را از اولویت های اتاق تبریز ذکر کرده و افزود: اتاق تبریز در بین اتاق های بازرگانی در سطح کشور، رتبه اول در برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی برای اعضاء قرار دارد و ما اطمینان داریم با برگزاری این قبیل دوره ها علاوه بر افزایش آگاهی عمومی و تخصصی بسیاری از مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در حوزه بهره وری مرتفع خواهد شد.
"اباذر براری" مدیر امور توسعه معاونت استان های اتاق ایران در این جلسه با بیان اینکه یکی از چالشهای مهم بخش خصوصی در کشور "آموزش نیروی انسانی" است، اظهار کرد: این نیروی انسانی به طرق مختلف بر کارآیی و بهره وری بنگاه های اقتصادی تاثیرگذار است.
براری یکی از مهم ترین دلایل بیکاری را "نبود مهارت افراد جویای کار" دانست و گفت: مسئله این است که بین نیازمندیهای بخش خصوصی و توانمندی و مهارت نیروی انسانی تطابق وجود ندارد.
وی تاکید کرد: چنانچه تولیدکنندهای موفق است که کالای مورد تقاضای مشتری را تولید کنند، در آموزش نیروی انسانی نیز این موضوع صدق میکند اما اکنون در کشور اینگونه نیست و مکانیزم آموزشی کشور عرضه محور بوده و در آموزش نیروی انسانی توجه زیادی به نیازهای بنگاه های اقتصادی نمیشود.
براری با بیان اینکه باید مراکز آموزشی با بخش های تولیدی و صنایع ارتباط زیادتری برقرار کرده و نیروی کاری را تربیت دهند که بر اساس نیاز باشد، افزود: تدوین چارچوب برای تعامل بخش خصوصی اقتصاد با موسسات و مراکز آموزش عالی باید در این رابطه مورد توجه قرار گیرد.
"علیرضا مقیدی" نیز در این جلسه با اشاره به نوع سیستم آموزشهای شغلی در ایران گفت: در ایران افراد به سازمان فنی و حرفه ای مراجعه کرده و پس از گذراندن دوره های کوتاه مدت و اخذ مدرک باید خودشان وارد بازار کار شده و شغلی دست و پا کنند.
مقیدی در ادامه به سیستم آموزشی آلمان نیز اشاره کرد و گفت: در آلمان شرکت ها خودشان در امر آموزش نیروی انسانی سهیم هستند و کارآموز پس از ارسال مدارک خود به شرکت ها و انجام مصاحبه، قرارداد آموزشی را با شرکت منعقد کرده و دوره آموزشی را در محیط واقعی و بخش تئوری را هم در مدارس فنی و حرفهای طی می کنند.
وی با بیان اینکه آموزشهای دوگانه در دو بخش "آموزش عملی در محیط واقعی کار" و "آموزشهای تئوریک در مدارس فنی و حرفهای" انجام میشود، خاطرنشان کرد: این نوع آموزشها مزیت های بسیاری برای کارآموزان (کسب درآمد، استقلال مالی، یادگیری شغل مورد علاقه بصورت عملی و...)، اتاقهای بازرگانی (آموزش مورد نیاز بنگاههای اقتصادی، افزایش خلاقیت و نوآوری در محیط کار، آموزش در زمان لازم و...) و همچنین دولت (کم کردن تعداد بیکاران، به روز رسانی آموزشها و..) دارد.
مقیدی با بیان اینکه هدف ما از اجرای این پروژه بهینهسازی سیستم آموزش شغلی در ایران است، افزود: در این رابطه سیستم آموزش شغلی آلمان را انتخاب کردهایم تا به عنوان الگو پیاده کنیم.
وی افزود: در این رابطه در تلاشیم که به سازمان فنی و حرفهای و دولت ساختار اصلی این سیستم آموزشی را معرفی کنیم.
مقیدی با مقایسه سیستم آموزش شغلی ایران و آلمان، بیان کرد: در آلمان سالانه ۵۰۰ هزار نفر به سمت آموزش شغلی میروند در حالی که در ایران این میزان سه برابر بوده اما بازدهی بسیار کمتری نسبت به آلمان دارد.