اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 31 فروردين 1398
کد 3927

در نشست بررسی چالش ها و راهکارهای ارتباط دانشگاه با صنعت و نقش دانشگاهها در رونق تولید عنوان شد:

يعقوب نماينده: ايجاد مراکز SCD در دانشگاه ها در ارتقاء سطح مهارتي دانشجويان و در سرعت جذب اشتغال آنان فرصتي استثنايي است.

نشست بررسی چالش‌ها و راهکارهای ارتباط موثر مراکز علمی با بخش صنعت و نقش دانشگاه ها در رونق تولیدملی، باحضور مسئولان استانی، صاحبان صنایع، معاونان پژوهش وفناوری و مدیران ارتباط با صنعت دانشگاههای منطقه 3 کشور، بمیزبانی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان با حضور در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان  ضمن اشاره به نحوه آموزشها در سالهای گذشته گفت: عمدتا کارهای اجرایی و مهارتی به تکنسین ها سپرده می شد و با کمک کارگران کارها انجام می گرفت و به نوعی مهارت در دست تکنسین ها وکارگران انجام می گرفت. در صورتی که امروزه، هرم آموزش نیروی کار مورد نیاز بازارکار در دنیا به شکل تخم مرغی تغییر شکل داده  و در واقع جلوه ها جابه جا شده است.
نماینده افزود: امروزه طراحان فناوری ها و ایده پردازان موضوع، تکنولوژیست هایی هستند که به نوعی فناوری به کمک آنان اول در کار و اجرا سپس در مراکز آموزشی در راستای تربیت نیروی انسانی متخصص گسترش یافت.
نماینده تصریح نمود: محیط تکنولوژی و بازار کار یک گام جلوتر از دانشگاه حرکت می کند.
وی اضافه کرد: با توجه به این موضوع که تمامی کارهای ما برخوردار از تکنولوژی شده است، بحث اصلی این است که در حال حاضر، بدنه اصلی هرم  آموزشی که به شکل تخم مرغ ترسیم شده است، حجم بیشتری از آن به نیروی انسانی اختصاص داده شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی ضمن اشاره به سطوح مختلف در تربیت نیروی انسانی ماهر اعم از؛ مهندس، تکنسین و کارگر ماهر و نیمه ماهر که در سالهای گذشته وجود داشت، نقش  نهادهای آموزشی را در این حوزه مهم و کلیدی عنوان کرد و افزود: در گذشته دانشگاهها مهندسین و آموزشکده های فنی و حرفه ای، تکنسین ها را تربیت می کردند و حوزه نظام آموزش رسمی کشور نیز، به تربیت دیپلمه ها که همان کارگران نیمه ماهر بودند، می پرداخت.
نماینده اضافه کرد: امروزه با توجه به پیچیدگی به وجود آمده، اساسا"آموزش کاردانی ها به جز دانشگاههای فنی و حرفه ای به فراموشی سپرده شده  است و متاسفانه این تکنولوژی ها را نداریم.
وی خاطر نشان ساخت: الزامات کار برای تربیت افرادی که هم مهارت و هم دانش داشته باشند فقط در دانشگاه اتفاق نمی افتد و باید دانشگاهها و صنعت در کنار یکدیگر این مهم را به سرانجام برسانند.
نماینده ادامه داد: واقعیتی که امروزه در دنیا مطرح است به نام آموزش مبتنی بر محیط کار است و کشورهای پیشرفته امروزه تمامی توجه خود را به این سمت پیش می برند و بخش عمده ای از آموزش در محیط کار انجام می گیرد و بی شک در آینده این مسئله پر رنگ تر خواهد شد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، تاکید کرد: دانشگاههای ما لاجرم برای تربیت مهندسان کاربردی باید سراغ صنعت بروند و حتما در محیط کار واقعی دانشجویان حضور داشته باشند .
یعقوب نماینده ضمن تشریح ابعاد آموزش های مهارتی افزود: مهارت دو قسمت است؛  "مهارت های فنی که برمی گردد به همان مهارت های تخصصی و شغلی و مهارت های غیر فنی یا مهارت های اجتماعی یا مهارت های نرم که شامل مهارتهای ارتباط موثر، کار تیمی، مهارتهای بیانی است."
وی اضافه کرد: 70 درصد جذب و موفقیت افراد در حوزه کاری و شغلی برمی گردد به مهارتهای اجتماعی و تنها 30 درصد مهارتهای فنی، شغلی و تخصصی افراد کمک می کند تا در محلی جذب شوند و یا حتی ارتقاء یابند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی ضمن اشاره به اهمیت مهارت های فوق، بر لزوم توجه به این مهارتها در راستای اشتغال موثر تاکید کرد و تصریح نمود: واحدهای دانشگاهی باید در کنار آموزش های دانشگاهی در راستای تربیت نیروی کار ماهر و متخصص مورد نیاز بازار کار از نهادهای مختلف آموزشی از جمله آموزش فنی و حرفه ای نیز  کمک بگیرند چراکه بیش از 50 درصد کارآموزان آموزش فنی و حرفه ای را فارغ التحصیلان دانشگاهها تشکیل می دهند.
نماینده ضمن ابراز خرسندی از ارتباط تعدادی از داحدهای دانشگاهی با آموزش فنی و حرفه ای گفت: از جمله داشگاههای فعال در این زمینه دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است که  آموزش فنی و حرفه ای استان با افتخار اولین  مرکز scd  را در این دانشگاه ایجاد کرده است.
 وی در پایان، آمادگی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی را در فعال نمودن کارگاههای آموزشی مهارتی برای تربیت کارورزان دانشگاهی اعلام نمود .