اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 31 شهريور 1399
کد 4565

با امضای تفاهم نامه همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سازمان آموزش و پرورش استثنائی؛

دوره های آموزشی مهارتی برای دانش آموزان استثنائی اجرا می شود

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در آئین انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور بر توانمندسازی سرمایه انسانی به ویژه دانش آموزان استثنائی تأکید کرد.
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در آئین انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور بر توانمندسازی سرمایه انسانی به ویژه دانش آموزان استثنائی تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با حضور هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان و سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور تفاهم نامه همکاری بین دو سازمان، امروز 30 شهریور امضا شد.
بنا براین گزارش، هاشمی، معاون وزیر با تأکید بر اتکا به قابلیت های آدمی گفت: این قابلیت ها اگر در آموزش و پرورش به درستی شکل گیرد و در مسیر تحول حرکت کند، محور توسعه و ثروت اصلی جامعه خواهد بود.
وی افزود: آموزش و پرورش  می تواند پشتوانه ملی باشد و نقش آن در جامعه کمتر از نهادهای دفاعی و صیانت از کشور نیست.
رئیس سازمان آموزش فنی  و حرفه ای کشور بیان کرد: آموزش و پرورش مرجع اجتماعی ارزشمندی است که اگر به خوبی نقش خود را ایفا کند، بذری در وجود آدمی می افشاند که ماندگار است و زمینه حضور بر بودن موضع فعال آدمی را فراهم می کند.
هاشمی با تأکید بر اینکه هر دانش آموز استثنائی یک مهارت، گفت: دامنه مهارت در این حوزه به دانش آموزان محدود نمی شود بلکه معلمان را نیز برای بودن در نقش هدایتگر در برمی گیرد.
وی تأکید کرد: معلمان و کادر مدرسه را هم هدف آموزش‌هامان قرار داده و مهارت آموزی را فقط  به دانش آموزان محدود نسازیم.
معاون وزیر کار از آمادگی تدوین استاندارد با تکیه بر آینده پژوهی برای آموزش و پروش استثنائی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خبر داد و گفت: مسابقات ملی مهارت نیز  برای این جامعه هدف برگزار می شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور: تربیت نیروی انسانی رمز تحول است.
در ادامه این مراسم، سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور با تأکید بر استانداردسازی کارگاه ها و ارتقای شایستگی های با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: هر دو سازمان مأموریت دارند تا با  آموزش افراد، استعدادها را به فعلیت رسانده و توسعه را محقق سازند.
 حسینی، از آموزش توأم با خلاقیت سخن گفت و افزود: آموزش، سریع ترین راه برای تحرک اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی است.
وی افزود: مهارت و دانسته ها در افراد، به  ویژه مخاطبان آموزش و پرورش استثنایی باید به توانسته ها تبدیل شود، چرا که مهارت بهتر زیستن، مهارت ارتباطی و مهارت فنی، نیاز امروز جامعه است.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور تصریح کرد: در حوزه آموزش و پرورش این نیاز بیشتر احساس می شود تا دستان آنها را به جامعه گره بزنیم.
وی همچنین از تشکیل مجمع خیرین توسعه فنی و حرفه ای و ضرورت توسعه آن سخن گفت.
بنا براین گزارش، تفاهم نامه همکاری بین سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور با سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور (آموزش استثنایی) با هدف کشف استعدادهای حرفه‌ای در میان گروه‌های هدف و ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی مهارت های آنان و با  اهداف زیر منعقد شد.
نيازسنجي، برنامه ريزي، ساماندهی و اجراي دوره هاي آموزش مهارتي و ارزشيابي حوزه مربوطه
تدوین و بازنگری استانداردهای شغل/ شایستگی سازمان و شایستگی های آموزش مهارتی آموزش استثنایی در سطوح مختلف مربوط به گروه های هدف
استفاده از ظرفيت ها و امکانات علمی و اجرایی طرفین براي افزایش کیفیت دوره های آموزشی
فرهنگ سازی آموزش های مهارتی در حوزه آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه