اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 1 تير 1400
کد 4862

در گفت‌ وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مهارت آموزی بهترین عنصر برای اثرگذاری شغل بر زندگی افراد جامعه

علی اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بهترین عنصر برای اثرگذاری شغل بر زندگی افراد، مهارت آموزی است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هاشمی در گفت ‌وگوی مذکور، در رابطه با خلا رفع نشده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: ابتدا مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز در جامعه تغییر نگاه به ارزش مهارت و نقش آن در اعطای موقعیت به افرادی که در جست و جوی کار هستند و نقش مسئولانه و موثر دارند می‌باشد، که متاسفانه در جامعه‌ی ما تمرکز بر مدرک گرایی و کسب دانش از طریق کسب مدرک و عنوان است.
هاشمی یادآور شد: دور کردن جامعه از مدرک گرایی و ارزش گذاری بر افراد با مدرک و مهارت یک کار فرهنگی است که باید برای تحقق این مسئله همه‌ی ظرفیت کشور را به کار بگیریم تا تمام توقعات در حوزه‌ی حکومت برای جست جو شغل متمرکز نشود و مهارت زمان دست یابی و انتظار به شغل را کوتاه نماید.
وی بیان کرد: در ابتدا استعداد و قابلیت فرد باید در نظر گرفته شود و نیز نگاهی خاص به بزرگی و تنوع دستیابی فرصت و شغل در بازار باید وجود داشته باشد.
هاشمی افزود: نقش ناهماهنگ متولیان در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای از نکات مهم خلا آموزش فنی و حرفه‌ای است، ما هنوز از یک سازمان رشید با برخورداری از اختیارات و قوانینی که نقش راهبری با حکمرانی را بر عهده بگیرد و ظرفیت‌های در اختیار با برد جهانی را در کشور اجرا کند نداریم.
وی یادآور شد: متاسفانه هر بخشی به بخش خود نگاه می‌کند و به ظرفیت‌هایی نظیر صلاحیت حرفه‌ای، استاندارد و گواهی نامه‌های معتبر جهانی کمتر توجه داریم که این عناصر خود از سرمایه‌های نرم ملی و اعتبار زا داخلی و جهانی ارزیابی می‌گردد.
هاشمی گفت: کشور به سازمانی بزرگ دارای اختیار و قدرت خاص نیازمند است تا بتواند برای نظم دادن به این امر مهم از ظرفیت ملی به عنوان پشتوانه‌ی توانمندی سازی جامعه استفاده کند.
وی بیان کرد: در برنامه هفتم و جهت گیری‌های توسعه‌ای تمرکز‌ها باید بر جامعه‌ی توانمند باشد، اما عمده‌ی توجه و تمرکز بر روی مسائل پیشرفتی، چون راه، سد، تاسیسات، جاده، برق، فرودگاه‌ها، توسعه‌ی آب و خاک است که این مسائل بسیار لازم و ضروری هستند، اما کافی نخواهند بود.
هاشمی افزود: ما باید به جامعه توانمندی دست یابیم که هر انسان برخوردار از استعداد و پتانسیل بیکاری و انزوا و گوشه‌ی گیری را در زندگی خود احساس نکند و با گسترش دامنه‌ی انتخاب فرد در کسب موقعیت می‌بایستی باعث ظهور حس موثر بودن در او شویم.
وی تاکید کرد: جهت گیری برنامه کلان توسعه کشور باید به سمت تربیت انسان توانمند برود.
هاشمی بیان کرد: بازنگری در نظام آموزش رسمی کشور باید به گونه‌ای باشد که خروجی و محصول این نطام رسمی تربیت افراد با ویژگی‌هایی منحصر به قبول آن نقش باشد.
وی ضمن اشاره به آمار ۴۰ درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه در جامعه ایران افزود: این آمار بیکاری در کشور نشان می‌دهد که کشور به جای آنکه دانشجو پررور باشد دانشجو پذیر است، با شرایط دانشجو پذیر بودن نمی‌توان دانش را به شکلی در فرد عمق و ریشه داد تا او به توانایی حضور در مسیر درست کار دست یابد.
هاشمی افزود: نظام آموزشی ما نیازمند بازنگری همراه با فرهنگ سازی است، از این طریق می‌توان تغییری ایجاد کرد که فرد احساس نیاز به ادامه تحصیل نداشته باشد و با اطمینان به توانایی خود و تکیه بر آموخته‌های خود به جست و جو کسب شغل با مهارت در بازار بیاندیشد.
وی گفت: تغییر نگاه از جمله ضرورت‌های جدی جامعه است با تغییر طوری که با تحول در حوزه تکنولوژی و تقاضا‌های نو تناسب برقرار گردد.
هاشمی گفت: آینده پژوهی و پیش بینی صحیح از اثرات و تغییر و تحولات در حوزه دانش و تکنولوژی و تاثیرات این مسئله بر جامعه یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه عمیقی داشت.
وی بیان کرد: باید در بخش اعطای تسهیلات مبنا را بر مهارت و توانمندی و اجتناب از توزیع پول قرار داد، بهترین عنصر حامی و حمایت کننده برای تداوم و اثر گذاری شغل بر روی زندگی افراد مهارت خواهد بود.
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور بیان کرد: فرد باید نسبت به ارزش مهارت آگاهی یابد و خود در معرض دائم حوزه‌ی آموزش قرار داد، زیرا عمر مهارت و تکنولوژی کوتاه است و انسان می‌بایستی به صورت مداوم مهارت خود را ارتقا دهد.